Zwolle – Dinsdagavond presenteerde de gemeente het ontwerp voor de nieuwe inrichting van de Wilhelminasingel. De bewoners reageerden enthousiast op de nieuwe indeling.
De bewoners van de Wilhelminasingel maken zich al langer zorgen over de verkeersveiligheid in hun straat. Het is een belangrijke fietsverbinding, waar ook veel auto’s en bussen rijden. Er mag 30 kilometer per uur worden gereden, maar de breedte en inrichting van de weg nodigen uit om harder te rijden. Dat veroorzaakt een gevoel van onveiligheid.
Er is veel gesproken over een oplossing voor deze situatie. Uiteindelijk is er een oplossing gevonden waar iedereen zich in kan vinden. De Wilhelminasingel zal worden ingericht als een fietsstraat, met rood asfalt met een zwarte strook in het midden en donkere stroken aan weerszijden van de weg. Hierdoor lijkt de weg optisch smaller en nodigt minder uit om te snel te rijden.
Het ontwerp is besproken met alle partijen en kan rekenen op de instemming van Veilig Verkeer Nederland afdeling Zwolle, busmaatschappij Syntus en de politie.
De bewoners reageerden enthousiast op het ontwerp voor de nieuwe inrichting. Als het weer meezit en het warm genoeg is om asfalt te draaien kan de weg eind maart aangepast worden.
Dat is wat kort door de bocht. Alleen een succes: mits er gemonitord wordt en vervolgens gehandhaafd. Dat is afgesproken. Met uiteindelijk als doel: een veilige Wilhelminasingel. Mr. Hein C. van Beek
Blij met nieuwe inrichting. Vroeger wilde niemand een gekkengesticht in z’n straat hebben…
En gekken hielden ook niet van ‘gewone mensen’.
Als er voorheen ook controle was geweest en nu ook al “gemonitord en gehandhaafd” werd, en niet alleen her en der een bonnetje op voorruit geplakt…, dan was de hele heisa waarschijnlijk niet nodig geweest.
Maar tussen haakjes, tot hoever loopt die Wilhelminasingel eigenlijk door? Tot ongeveer aan de Plantagekerk? En kan er dan gewoon zoals nu ook gebeurt lekker vanaf de voormalige pollers en de bijbehorende verbodsborden die niet gelezen/begrepen (kunnen) worden (door o.a. onze anderstalige bezoekers), gang worden gemaakt?
@Burger:
Wilhelminasingel loopt officieel tussen Burgemeester Van Rooijensingel en het voormalige Gemeentehuis van Zwollerkerspel (= Ter Pelkwijkpark 18). Rest richting de voormalige pollers heet Ter Pelkwijkpark.
Nou, ben benieuwd in hoeverre bij een gewijzigde situaties de taxi’s in het vervolg langzamer dan 80 km/u zullen rijden….
Ben benieuwd of dat handhaven ook gaat gebeuren. Het is voor veel automobilisten ook als het een fietsstraat wordt makkelijk om veel harder dan 30km per uur te rijden!.
Het is best wel onnodig ingewikkeld daar, want je hebt ook nog een stuk dat Kerkstraat heet….
Zolang de weggebruikers zich niet aan de regels houden, kun je inrichten wat je wilt. Het scheurt straks weer gewoon verder. Denk je werkelijk dat de taxi’s en de bussen of bezorgend vrachtverkeer achter b.v. een scootmobiel blijven hangen omdat het een “rode fietsstraat” is? Nee, die wringen er zich gewoon tussen. Haast, haast en dienstregeling…
Dus moet er voor gewenst effect stevige controle komen. Waarom nu en voorheen dan niet?