170 miljoen euro voor de verbetering van het spoor rondom Zwolle

Zwolle – Om het station van Zwolle met het omliggende spoor te verbeteren wordt 170 miljoen euro geïnvesteerd. Een deel van dit geld zal worden gebruikt voor een dive-under bij Herfte. Dit is een ongelijkvloerse spoorkruising waarbij het spoor richting Emmen onder het doorgaande spoor naar Meppel zal lopen. Waardoor gerealiseerd wordt dat reizigers straks betere aansluitingen en tevens kortere reistijden hebben.

De verbetering zal veel positieve invloed hebben, maar reizigers zullen er de komende tijd dat er gewerkt wordt rekening mee moeten houden dat station Zwolle af en toe slecht bereikbaar is. Zo zal er van zaterdag 30 juni tot en met zondag 15 juli worden gewerkt aan de oostzijde van het station.

Naast de verbetering door de dive-under zal het spoortraject tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte van twee naar vier sporen worden verdubbeld. En zal het terrein met de optelsporen voor treinen, bij campus Windesheim, opnieuw worden ingericht. Hier worden tevens extra sporen aangelegd zodat treinen ’s nachts kunnen worden geparkeerd. Hier wordt door NedTrain een treinwasinstallatie gebouwd evenals een technisch centrum voor het onderhouden en reinigen van de treinen. Ook zal er worden gewerkt aan de vermindering van het aantal wissels. Dit wordt gerealiseerd bij de Hoge Spoorburg tussen de Oosterlaan en Deventerstraatweg.

Voor dit project hebben ProRail, VolkerRail en Van Hattum en Blankevoort het samenwerkingscontract ondertekend. Hiermee is een belangrijke mijlpaal bereikt in de verbetering van de bereikbaarheid van Noord-Oost Nederland met de Randstad. De verbeteringen aan het spoor zijn een onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland.

Door dit plan nemen de reismogelijkheden voor treinreizigers in het noorden flink toe. Zo komen er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad. Maar ook zal de reistijd tussen Zwolle en Leeuwarden / Groningen worden verkort. Hierdoor is het mogelijk om in Leeuwarden en Groningen twee keer per uur aansluiting op de regionale treinen. Er zullen extra treinen gaan rijden tussen Zwolle en Leeuwarden.

De overstaptijden in Zwolle zullen worden verbeterd, dit doordat treinen straks richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden en Groningen kunnen vertrekken en sneller het station in en uitrijden. Doordat er minder wissels zijn, ontstaat er een corridorscheiding. Wanneer er een verstoring op het ene spoor plaats vindt op het ene spoor, zal dit veel minder invloed hebben op een ander spoor. Treinen hoeven op die manier minder vaak op elkaar te wachten doordat een perron nog bezet is.

Een deel van de aanpassingen hebben al in de voorjaarsvakantie plaatsgevonden, waarbij station Zwolle negen dagen lang geen treinverkeer richting Amersfoort en Lelystad had. De volgende langere periode waarop het station beperkt bereikbaar is, betreffen maar liefst zestien dagen, van zaterdag 30 juni tot en met zondag 15 juli. Er zal dan worden gewerkt aan de oostzijde van het station. Treinverkeer richting Meppel, Emmen, Enschede en Deventer zal dan rekening moeten houden met vervangend busvervoer evenals extra reistijd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

1 gedachte over “170 miljoen euro voor de verbetering van het spoor rondom Zwolle”

Reacties zijn gesloten.