Zwolle – Zwolle is één van de belangrijkste en grootste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Op station Zwolle komen elk half uur treinen aan uit acht richtingen. Daarom worden de sporen in Zwolle klaar gemaakt voor de toekomst door sporen en wissels slimmer in te richten. Station Zwolle is sinds afgelopen weekend buiten dienst. In zestien dagen tijd verzetten ze een enorm aantal klussen tegelijkertijd. Op 15 juli om 23.59 uur zal een betere verbinding tussen Noord-Oost Nederland en de Randstad gerealiseerd zijn.
Aan één kant zal het perron worden ingekort en aan de andere kant komt er perroncapaciteit bij. Ze creëren ruimte in het wisselplein, ze halen er 24 wissels uit en daar komen er 5 voor terug. De verschillende sporen kruisen elkaar straks niet meer. Daardoor kunnen er meer treinen tegelijk vertrekken en binnenkomen. Ook de bovenleiding en de beveiliging passen ze aan op de nieuwe situatie. Alle techniekvelden worden geraakt bij deze klus. Voor de treinbeveiliging worden 3.500 nieuwe draden in dienst genomen. 11 relaiskasten worden omgebouwd en in totaal komt er 155 kilometer aan nieuwe kabels te liggen.
Bron : Strukton Rail