Zwolle/Kampen – Er is mogelijk een nieuwe oplossing voor de onrendabele treinverbinding tussen Zwolle en Kampen.
Ingenieursbedrijf Movares heeft een bus uitgevonden die zowel op de weg als op rails reizigers kan vervoeren, de zogenaamde Regiorailer. Hierdoor kunnen op het Kamperlijntje meer mensen met het openbaar vervoer en kan het lijntje zelfs rendabel worden. Ook hoeven reizigers minder over te stappen. De Regiorailer kan gebruikt worden op alle onrendabele lijnen.
Bron: RTV Oost
Een bus die gebruik kan maken van het spoor maar ook over de weg kan rijden. Deze zogenaamde bimodale bus is ontwikkeld door advies- en ingenieursbureau Movares. ‘Wij hebben het wiel opnieuw uitgevonden,’ zegt uitvinder ir. Jelte Bos van Movares, ‘met een spoorwiel aan de binnenkant en een luchtband aan de buitenkant samen aan één excentrische as. Beide wielen maken gebruik van dezelfde rem en aandrijving.’ De RegioRailer, zoals de bus heet, kan eenvoudig wisselen tussen de weg en het spoor. Al rijdend worden de luchtbanden opgetrokken, terwijl de RegioRailer met een snelheid van ongeveer 40 km per uur het spoor oprijdt. Dat gebeurt op een speciale intakplaats waar de weg tot aan de rails komt. Eenmaal op het spoor kan de bus weer 80 km per uur rijden. Van het spoor af gebeurt alles in omgekeerde volgorde. Een RegioRailer kost ongeveer anderhalf keer wat een normale bus kost. Movares, de TU Eindhoven en vervoerder Veolia hebben bij SenterNovem een ontwikkelsubsidie aangevraagd om de bimodale bus verder te kunnen ontwikkelen.
Volgens Jelte Bos is de RegioRailer vooral interessant voor gebieden met onrendabele spoorlijnen. ‘We moeten af van het steeds op dezelfde manier kijken naar een vervoersprobleem,’ aldus Bos. ‘Waarom zouden we niet bimodaal gaan rijden als dat meer vervoerscapaciteit oplevert tegen een lagere prijs?’ Hij legt uit: ‘De exploitatie van regionale spoorlijnen is bijna altijd verliesgevend doordat de treinfrequentie laag is. Met de RegioRailer kan op het bestaande spoor een hogere frequentie van vervoer worden aangeboden, terwijl de bus van het spoor af kan en door de dorpskernen kan rijden waar de reizigers moeten zijn.’ Zo is de RegioRailer een goedkoop en flexibel inzetbaar alternatief voor de kleinere woonkernen in de regio en bij nieuwbouwwijken. Omdat de RegioRailer een bus is en de chauffeur dus op zicht rijdt, hoeft er geen dure beveiliging te worden toegepast zoals bij treinen wel het geval is.
tja
Dan kan je net zo goed het spoor weghalen en daar een dubbele busbaan voor in de plaats leggen. Of is zo’n spoorlijn nou goedkoper dan een asfaltweg (inclusief wissels/onderhoud & alle kinderziektes en ontwikkelkosten)?
@Arjan:
Dubbele busbaan heeft een aantal nadelen t.o.v. spoor:
1) Ander verkeer dat zich meent er ook op te mogen bewegen zal er ook gebruik van maken
2) Spoor is afgeschermd met slagbomen waardoor kans op ongelukken stuk kleiner is dan bij busbaan
3) Spoor heeft beduidend minder last van weersomstandigheden als sneeuw en ijzel
Ik hoop dat die bus wel andere kleuren krijgt!
@Arie:
ad 1: Daar lijkt me een raar verhaal, maar wie weet is dat waar.
ad 2: Juist op dit traject zitten er overgangen zonder spoorbomen, dus dit argument gaat niet helemaal op.
ad 3: Spoor heeft wel last van herfstbladeren, als ik de NS mag geloven…
Wat is nou dan voordeliger?