Zwolle – Op het station kon zondagmiddag afscheid worden genomen van de oudste dubbeldekkers van de Nederlandse Spoorwegen. Vandaag is de nieuwe dienstregeling van start gegaan. Hierdoor kon het Dubbel Deks Materieel (DDM) met pensioen. Ook werd onder grote belangstelling afscheid genomen van de DD-AR, het dubbeldeksaggloregiomaterieel.
De Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoorwezen, de NVBS, organiseerde een afscheidsrit samen met de NS. Aan het einde van de middag stopte de DDM voor de allerlaatste keer in het station Zwolle. Enkele minuten later stopte de DD-AR bij het naastgelegen perron.
Vierendertig jaar geleden was de eerste generatie DDM een heuse attractie op het spoor. Tot op dat moment was het voor reizigers onmogelijk om bovenin de trein te zitten. DD-AR werd in 1992 in gebruik genomen. Er was destijds behoefte aan extra capaciteit. Door de invoering van de OV-studentenkaart in 1991 was het aantal treinreizigers fors toegenomen.
De dubbeldekkers verdwenen al eerder uit de dienstregeling. Beide kwamen echter weer terug op de Nederlandse sporen vanwege het tekort aan treinstellen. Drie jaar geleden kreeg de DDM een opknapbeurt en keerde weer terug in de dienstregeling van de NS. De DD-AR kwam na een revisie weer terug als reservematerieel. De DD-AR reed tot gisteren nog in de dienstregeling, tijdens de spits, tussen Apeldoorn en Enschede.
Vandaag is opnieuw een nieuwe dienstregeling ingegaan. Deze keer verdwijnen de DDM en DD-AR echt voor altijd. Het materieel gaat naar de sloper. Eén DDM gaat naar het Spoorwegmuseum in Utrecht.