Zwolle – Na 46 jaar neemt de NS afscheid van de oergeneratie van de Sprinters. De laatste treinen van het type SGM verdwijnen deze week van het spoor. Zondag gaat de nieuwe dienstregeling in zonder de oudjes.
Maandag was de Sprinter, vermoedelijk, voor de laatste keer te zien op het station Zwolle. In stilte vertrok de trein vanaf het perron naar een zijspoor. De oude Sprinters rijden al jaren niet meer in de dienstregeling van en naar Zwolle.
In 1975 verscheen de eerste Sprinter op het Nederlandse spoor. Het waren de eerste treinen die speciaal voor het stadsgewestelijke vervoer werden ontwikkeld. De officiële naam was Plan Y maar de trein werd vooral bekend door de bijnaam Sprinter. Later verving de naam Sprinter het oude begrip stoptrein.
De trein is voor velen jeugdsentiment. In de jaren ’70 was de trein een luxe en een sensatie vanwege het snelle optrekken vanaf het station. Ook in 2021 gaan veel reizigers de oudjes missen. De spoorwegliefhebbers zullen het zonder het aparte geluid van de wegsprintende trein moeten doen. Anderen zullen met weemoed terugdenken aan de trein waarin je nog uit een openstaand raam kon hangen. De oude Sprinters waren niet voorzien van airco. Met het afscheid verdwijnen ook de laatste treinen in Nederland waarin reizigers de ramen kunnen openen.
De laatste oude Sprinters rijden momenteel vooral in de Randstad en op een paar trajecten in het zuiden van het land. In de spits rijden ze ook nog tussen Apeldoorn en Enschede.
Treinstel 2195, de jongste Sprinter, verscheen in 1983 op het spoor. De NS heeft deze trein voorzien van speciale bestickering met de tekst “Na 46 jaar ben ik uitgesprint! 1975 – 2021.”
Na zondag is de kans gering om nog een oude Sprinter te zien. Wie echt niet zonder kan, zal dan een bezoekje moeten brengen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht.
2195 moet 2995 zijn.