Zwolle – De NS gaat op het traject Zwolle-Deventer-Nijmegen met nieuwe intercitydubbeldekkers rijden.
De treinen zien er aan de buitenkant net zo uit als andere dubbeldekkers, maar zijn van binnen veel luxueuzer. In de eerste klas heeft iedereen een eigen leeslampje en een stopcontact voor het aansluiten van een laptop. Verder zijn de trappen in de trein breder dan in de oude dubbeldekkers. In totaal worden 51 nieuwe dubbeldekkers gekocht. Dat kost de NS 430 miljoen euro. Tot eind augustus rijden de treinen tussen Zwolle en Nijmegen op proef, daarna worden ze in het hele land ingezet.
Bron: RTV Oost
Eind 2006 heeft NS bij Bombardier Transportation voor 433 miljoen euro extra Intercitydubbeldekkers besteld. Omdat de verheugende groei van het aantal reizigers snelle levering noodzakelijk maakte, is gekozen voor een vervolgbestelling van het bestaande succesvolle type, met diverse verbeteringen van het reizigerscomfort. De trappen in de treinen zijn breder en de airconditioning en verlichting zijn verbeterd. Bij de met leer beklede stoelen in de 1e klas zijn stopcontacten en individuele leeslampen aanwezig. De kleur van de stoelen is conform de standaard voor alle nieuwe NS-treinen: blauw in de 2e klas, rood in de 1e klas. De glazen wanden en deuren zijn voorzien van kunstuitingen, geïnspireerd door de natuur. Een ‘bioreactor’ zorgt voor opvang en verwerking van het afval uit de treintoiletten en levert een besparing op van het waterverbruik van zo’n 17 miljoen liter per jaar. De machinisten krijgen een prettiger werkklimaat door betere airco in hun cabines.
De treinen wekken bij het remmen elektriciteit op die via de bovenleiding wordt overgedragen aan andere treinen in de buurt, die deze energie gebruiken om te rijden. De treinen worden geleverd in de vorm van 51 vierdelige treinstellen. Ieder treinstel beschikt over 400 zitplaatsen. Het aantal Intercitydubbeldeksrijtuigen van dit type loopt na deze levering op tot 872. De 87.000 stoelen maken dan ongeveer een derde uit van het totale aantal zitplaatsen dat NS voor haar klanten beschikbaar heeft.
De Intercitydubbeldekkers kunnen gekoppeld worden tot een maximale lengte van 14 rijtuigen. Dat zijn treinen van bijna 400 meter lengte met 1400 zitplaatsen. Met de 204 nieuwe rijtuigen worden vanaf eind augustus 2008 op drukke routes treinen verlengd of enkeldeks treinen vervangen door dubbeldekkers.
Het zou tijd worden ook.
Een aantal jaren geleden had NS bepaald dat alleen Koplopers en Dubbeldekkers als Intercity ingezet konden worden, maar sinds ze anderhalf jaar geleden de lijn Intercity noemden ipv Sneltrein, hebben we alleen die aftandse hondenkoppen gehad.
Hondenkoppen zouden verboden moeten worden >:(
Zijn deze treinen nu ook stiller aan de buitenkant? Vooral de oude ‘hondenkoppen’ maken nogal lawaai waarbij de huidige dubbeldekkers stiller zijn.
Blaffen die hondekoppen ook ? Zo ja, kan Martin Gaus hier dan wat aan doen ? ;D
Als ze maar niet bijten. Zal wel meevallen want in Zwolle hoef je je tanden niet zo nodig te laten zien.
Mat64 bedoelen jullie. De hondekoppen zijn 15 jaar geleden al uit de roulatie genomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_'64
PEC, zijn ze dan uit de roulatie wegens bijtgevaar ? Was een muilkorf niet goedkoiper geweets ?
😀 😀 😀
Sja, hondsdolheid he. Dat heerste in die tijd. 😉
Ik zie achter ons nieuwe huisje toch nog vaak genoeg zo’n hondekop trein voorbij komen! En die maken inderdaad beduidend meer herrie!
Eeehm plan ’64 dus h? dan, Plantje! 😉
@plantje: ’t is een diesel…
Als Plantje weer allerlei plantenextracten genuttigd heeft ziet hij wel meer voorbijkomen. ;D
http://www.luchtvissen.nl/Rods 😮
Is dat het grote verschil tussen de hondekop en die mat’64? Diesel of stroom?
Op zich valt het wel mee met dit plantje en dingen zien vliegen 🙂
En de tekening op de kop toch? De strepen voorop.
zal mij verbazen of ze wel op tijd rijden?
Doen ze hun behoefte ook op de rails die “hondekoppen” ? Rijden ze alleen tijdens onguur weer (=hondeweer) ?
Het eerste wat in me opkomt is..Eindelijk!!!!!