Zwolle – Medio september 2008 wordt begonnen met de reconstructie van de Ceintuurbaan ter hoogte van de Dr. van Heesweg – Tesselschadestraat.
Er komt een tunnel voor fietsers en voetgangers onder de Ceintuurbaan door en verkeer dat vanuit noordelijke richting de Dr. van Heesweg oprijdt, heeft straks twee opstelstroken in plaats van een. Autoverkeer dat vanaf de Dr. van Heesweg rechtsaf de Centuurbaan oprijdt, kan straks tegelijk groen licht hebben met het doorgaande verkeer op de Ceintuurbaan.
Onderdelen van het werk:
De werkzaamheden in het deelproject beslaan verschillende onderdelen en zijn onderverdeeld in vier fasen. Hieronder staat per fase uitgelegd wat er gaat veranderen.
- Fase 1 (september-oktober 2008)
In deze voorbereidende fase gaan we de kruising met de Dr. Spanjaardweg ruimer maken, om het extra verkeer dat vanwege de omleiding die tijdens de werkzaamheden ontstaat, beter te kunnen verwerken.
- Fase 2 (november 2008-juni 2009)
De Tesselschadestraat wordt afgesloten. De oostelijke helft van de Ceintuurbaan (kant van het ziekenhuis) wordt opgebroken en verhoogd, zodat we de eerste heflt van de fiets- en voetgangerstunnel kunnen gaan bouwen.
- Fase 3 (juli 2009 – oktober 2009)
De westelijke helft is af. Nu wordt de westelijke helft (zijde Wipstrik) opgebroken en verhoogd om daar het tweede deel van de fiets- en voetgangerstunnel te bouwen. De Tesselschadestraat is nog steeds afgesloten. - Fase 4 (november – december 2009)
In deze afrondingsfase wordt de linksaf strook van de Ceintuurbaan naar de Tessselschadestraat aangelegd. Daarnaast wordt de wegmarkering van alle rijstroken en opstelstroken aangebracht en worden de nodige verkeersregelinstallaties geplaatst. Ook wordt het fietspad langs de Ceintuurbaan tussen de Dr. Spanjaardweg en Dr. van Heesweg opnieuw aangelegd. Hierna gaat de kruising weer volledig open.
Wat betekent dit voor u?
Hieronder krijgt u een indruk van de gevolgen die de werkzaamheden aan het kruispunt heeft voor het verkeer.
Te voet en op de fiets
De oversteek van de Ceintuurbaan ter hoogte van het kruispunt blijft voor voetgangers en fietsers gewoon mogelijk, totdat de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel gebruiksklaar is. Het fiets- en voetgangersverkeer maakt tijdens het project in beide richtingen gebruik van de oversteekplaats ten zuiden van het kruispunt.
Met de auto
Tijdens alle komende werkzaamheden kan het verkeer van de Dr. van Heesweg wel de Ceintuurbaan in beide richtingen oprijden. Het is echter niet mogelijk om vanaf de Ceintuurbaan (uit beide richtingen) de Dr. van Heesweg in te rijden. Het verkeer moet doorrijden naar het volgende kruispunt bij de Dr. Spanjaardweg om bedrijventerrein Oosterenk in te kunnen rijden.
De aansluiting van de Tesselschadestraat op de Ceintuurbaan is gedurende de werkzaamheden afgesloten. Autoverkeer van en naar dat deel van de wijk Wipstrik wordt omgeleid via de Brederostraat en de Zuidbroeklaan.
Met de bus
Zowel de stads- als streekbussen en de speciale scholierenbussen blijven rijden. Wel zullen ook zij van de alternatieve route gebruik moeten maken. Het binnenkomen en uitrijden van de wijk Oosterenk zal dus anders verlopen, omdat bijvoorbeeld de Tesselschadestraat niet bereikbaar is vanuit de Ceintuurbaan. Busmaatschappij Connexxion richt daarom op bepaalde punten tijdelijke bushaltes in.
Planning
- Fase I juni-juli 2008
- Fase II augustus 2008 – maart 2009
- Fase III april 2009 – oktober 2009
- Fase IV oktober 2009 – december 2009
Gaat wat worden hoor!
Men mag er ook wel rekening mee houden dat de wegen op oosterenk vaak een heel eind volgeparkeerd worden!