Zwolle – Alle reizigers – ongeacht hun persoonlijke omstandigheden – moeten gemakkelijk gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Een fysiek loket dat reizigers bedient, die anders niet of veel moeilijker gebruik kunnen maken van het OV, is essentieel, vindt de PvdA. Raadslid Jan Slijkhuis dient daarom een motie in tegen de voorgenomen sluiting van het loket op station Zwolle door de Nederlandse Spoorwegen.
De NS is van plan het loket op station Zwolle te sluiten. Medewerkers van NS Ticket en Service Zwolle hebben hierover in een brief aan het college en de raad hun bezorgdheid uitgesproken. “Een terechte bezorgdheid” zegt raadslid Jan Slijkhuis. “Ondanks de voortschrijdende digitalisering mag een fysieke loketfunctie op station Zwolle als tweede spoorwegknooppunt van Nederland niet ontbreken.” Dus vraagt hij in de motie aan het college van burgemeester en wethouders om bij de directie van de NS te pleiten voor het behoud van de loketfunctie op station Zwolle.
Aan het loket kan de reiziger een treinkaartje kopen en de OV-chipkaart opladen met papiergeld, bij de automaat kan dat alleen met de pin. Er worden ook E-tickets uitgeprint, verloren voorwerpen afgegeven en geregistreerd, abonnementen aangemaakt, geannuleerd of omgezet en foutieve in- en uitchecken gecorrigeerd. Zwolle is in onze regio de enige met een loket. Als het loket verdwijnt kunnen reizigers alleen hulp vragen via een zuil of telefonisch bij de klantenservice. Het dichtstbijzijnde station waar dan wel een loket is, is Arnhem of Utrecht. Zwolle is het tweede overstapstation van Nederland, er komen senioren, asielzoekers, toeristen, laaggeletterden, reizigers die onder bewindvoering staan, mindervalide en onzekere reizigers. “Juist deze groepen zijn genoodzaakt om gebruik te maken van het openbaar vervoer en hebben behoefte aan een goede dienstverlening”, zo schrijven de medewerkers van NS Ticket en Service Zwolle in hun brief aan het college en de gemeenteraad.