Zwolle – Zwolse ondernemers willen in deze tijd van torenhoge stroom- en gasprijzen bewuster omgaan met energie. Ondernemers uit de binnenstad, vertegenwoordigd door het ZwolleFonds, hebben hiervoor verschillende initiatieven genomen.
Het ZwolleFonds heeft ondernemers opgeroepen hun deuren dicht te doen om energie te besparen. Uit onderzoeken blijkt dat met een ‘dichte deur’ het energiegebruik van winkels tot wel veertig procent kan dalen. Om deze aanzienlijke energie- en kostenbesparing in Zwolle te promoten, ontvangen alle ondernemers een bordje: ‘Deur dicht, wel open’. Dit bordje kan aan de deur worden gehangen zodat klanten zien dat ze ondanks een gesloten deur welkom zijn in de winkel.
Met behulp van groene graffiti op de grond in verschillende straten krijgt het winkelend publiek de boodschap dat zij welkom zijn en blijven in de binnenstad.
Naast ‘deuren dicht’ zullen winkeliers in de stad hun etalageverlichting minimaliseren. ZwolleFonds: “Gelukkig is de sfeerverlichting die de afgelopen jaren is aangeschaft zeer zuinige led-verlichting. Die blijft voor de sfeer, het economisch belang en voor de veiligheid in de stad wél branden.”
Er is voor gekozen de brandtijden aan te passen. De sfeerverlichting in de winkelstraten zal branden van vier uur ’s middags tot elf uur ’s avonds. Voorgaande jaren was dit van twee uur ’s middags tot één uur ’s nachts. Daarnaast zullen de lichtbeelden dit jaar eerder worden weggehaald, al in de tweede week van 2023.
Ook de horeca zal bewuster omgaan met energie door uitschakeling van terrasverwarming of door over te stappen op minder energievretende alternatieven.