Zwolle – Het kabinet investeert 35 miljoen euro in de aanleg van een vierde perronspoor in Meppel. Een meerderheid van de Tweede Kamer riep het kabinet op geld uit te trekken voor de aanpak van de flessenhals op het spoor tussen Zwolle en Meppel.
Met deze Rijksbijdrage kan de spoorverbinding worden verbeterd, wat tot kortere reistijden moet leiden. De spoorverbinding tussen Zwolle en Meppel is kwetsbaar. De treinverbinding ligt er gemiddeld negen uur per week uit. Met tot gevolg dat het noorden per spoor soms afgesneden is van de rest van Nederland. Een vierde perronspoor in Meppel helpt om meer treinen te verwerken en moet de verbinding minder gevoelig maken voor verstoringen.
Dit extra spoor maakt het op termijn mogelijk om vier in plaats van twee intercity’s per uur te laten rijden tussen Meppel, Assen en Groningen. Voor de benodigde aanpak van overwegen en de investeringen in tractie-en energievoorzieningen is nog 40 miljoen extra nodig.
Peter Snijders, voorzitter Regio Zwolle: “We zijn blij met deze eerste en belangrijke stap, maar we zijn er nog niet. Voor het verbeteren van de snelheid, betrouwbaarheid en frequentieverhoging op dit baanvak is meer nodig. Daarvoor dienen ook de kwetsbare gelijkvloerse overwegen tussen Zwolle en Meppel te worden gesaneerd en moet geïnvesteerd worden in de tractie- en energievoorziening.”
Nelleke Vedelaar, gedeputeerde van de provincie Drenthe: “Dagelijks rijden 75.000 reizigers over dit stukje spoor. Zij verdienen een goede en veilige verbinding. Voor de leefbaarheid en de bereikbaarheid van Noord-Nederland, is het belangrijk dat het totale maatregelenpakket wordt gerealiseerd. Dat kost in totaal 75 miljoen euro. Daar hebben we nu opnieuw het kabinet en de Tweede Kamer heel hard voor nodig.”
NS heeft zich samen met Noord-Nederland en regio Zwolle ingezet voor deze investering in het bestaande spoor en station van Meppel. NS regiodirecteur Maarten Haverkamp: “De komende jaren wordt veel gebouwd langs deze spoorverbinding. Als je van al die nieuwe bewoners OV-reizigers wil maken, dan moet je ook betrouwbare en frequente verbindingen bieden. We zijn daarom blij dat met deze investering en blijven graag met de regio samenwerken aan meer en snellere treinen en meer betrouwbaarheid van de verbinding tussen Zwolle en het Noorden.”
De mobiliteit groeit en de urgentie om dit zonder CO2-uitstoot te doen neemt toe. Nu investeren in het bestaand spoornetwerk werpt op termijn vruchten af, aldus Regio Zwolle. “Het betekent een snelle verbetering van de treinbereikbaarheid, een duurzame mobiliteitsoplossing en een bijdrage aan de urgente woningbouwopgave waar Nederland voor staat.”