Het Zwolse stadsbestuur heeft de Netwerkaanpak Mobiliteit Zwolle gepresenteerd, een plan met maatregelen voor de korte en lange termijn. De stad groeit snel en daarom is volgens wethouder Gerdien Rots een andere inrichting van het verkeer noodzakelijk: “Het vraagt om een toekomstbestendige mobiliteitsaanpak voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer, en ook voor auto- en vrachtverkeer.”
Auto’s raken volgens wethouder Rots hun vanzelfsprekende plek in en rond de binnenstad kwijt. Tegelijk wordt het verkeer verplaatst naar de Ceintuurbaan, Zwartewaterallee, Oldeneelallee en IJsselallee – samen de zogeheten Ring. Die moet het vangnet worden voor verkeer dat straks niet meer welkom is in het centrum.
Als onderdeel van de plannen gaat in grote delen van Zwolle de snelheid omlaag. De gemeente wil op veel wegen binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur invoeren. Die maatregel geldt niet alleen voor woonwijken, maar ook op routes waar nu nog 50 mag worden gereden. Door de lagere snelheid moet de stad veiliger en leefbaarder worden voor fietsers en voetgangers.
De werkzaamheden zijn al begonnen langs de stadsgracht. Inwoners van Holtenbroek, Diezerpoort, Pierik en Assendorp krijgen als eersten te maken met de gevolgen. In sommige wijken wordt het rustiger, op andere plekken neemt de verkeersdruk juist toe. Voor veel automobilisten verdwijnen vertrouwde routes richting binnenstad en station.
Drijbersingel gaat dicht, Veerallee en Vechtstraat worden aangepakt
De Burgemeester Drijbersingel, een drukke route richting het centrum, gaat dicht voor doorgaand verkeer. Tussen de Dijkstraat en Van Wevelinkhovenstraat wordt de weg ingericht als verblijfsgebied met bredere fietspaden en lagere snelheid.
Ook de Nieuwe Veerallee verandert. Ter hoogte van de spoorwegovergang wordt de straat ‘afgewaardeerd’, waardoor automobilisten hier niet langer rechtstreeks naar het centrum kunnen rijden. De Vechtstraat ondergaat eenzelfde verandering en wordt ingericht voor langzaam verkeer. Doorgaand verkeer verdwijnt.
Verkeer verschuift, druk op Middelweg groeit
Doordat bekende routes verdwijnen, verwacht de gemeente dat verkeer verschuift naar andere straten. De Middelweg wordt daarbij als knelpunt genoemd. Deze route wordt nu al veel gebruikt, maar is volgens het stadsbestuur niet geschikt voor extra verkeer. Toch zal de druk daar toenemen, mede doordat andere wegen verdwijnen als doorgaande route. Herinrichting is daarom noodzakelijk.
Ook op de Wipstrikkerallee en andere straten in Assendorp, Pierik en Diezerpoort verandert het weggebruik. De auto is daar straks minder welkom, of moet omrijden via de Ring.
Holtenbroekerbrug wordt verbreed
Aan de randen van de stad gebeurt het tegenovergestelde. De gemeente bereidt de Ring voor op zwaarder verkeer. De Holtenbroekerbrug op de Zwartewaterallee wordt verbreed en krijgt extra rijstroken. Dat moet helpen om verkeer op te vangen dat niet langer door het centrum mag.
Ook op andere delen van de Ring, zoals bij de Ceintuurbaan en Oldeneelallee, worden aanpassingen gedaan om de capaciteit te vergroten.
Meer overstappen aan de stadsrand
Naast het aanpassen van wegen wil de gemeente dat meer reizigers buiten de stad overstappen op de fiets of bus. Aan de rand van Zwolle komen plekken waar automobilisten kunnen parkeren om vervolgens verder te reizen. Ook wordt gewerkt aan extra fietsroutes, tunnels onder drukke wegen en een nieuw station in Zwolle-Zuid.