Honderden treinreizigers stranden in Zwolle

Op het centraal station Zwolle zijn door de harde storm ongeveer 700 reizigers gestrand. Er is geen treinverkeer momenteel meer mogelijk van en naar Zwolle.

De reizigers op het Centraal station van Zwolle kunnen worden opgevangen in de Calo-sporthal van Windesheim. Zij zullen daar de nacht doorbrengen. De NS verzorgt desgewenst het vervoer naar de sporthal. In de sportzaal zijn bedden, dekens, koffie en broodjes. Ook is er medische zorg. Burgemeester Henk Jan Meijer bracht donderdagavond laat een bezoek aan de gestrande reizigers in de sporthal.

 

Achter het station werden de gestrande reizigers met bussen opgevangen, om vervolgens naar de Hogeschool Windesheim gebracht te worden….

 Burgermeester Meijer ontving de reizigers op Windesheim…

Na inschrijving konden de reizigers naar het opvangcentrum…

Waar nog even gevraagd werd of men nog medicatie gebruikte.

 

Het treinverkeer is donderdagavond volledig stilgelegd in het hele land wegens de storm. Dat heeft ProRail bekendgemaakt. Het is volgens ProRail de eerste keer sinds 1990 dat een dergelijke maatregel is genomen. “Het is onverantwoord om nog treinen te laten rijden door alle beschadigingen aan bovenleidingen”, zei een woordvoerster van de spoorbeheerder donderdagavond.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

30 gedachten over “Honderden treinreizigers stranden in Zwolle”

  1. Zijn het niet de blaadjes, dan is het wel het koper dat gejat is. Anders wel een windje. Of is er weer wat anders…..
    Volgens mij is dit niet de zwaarste storm sinds 1990?

  2. Zojuist (22.15 uur) is de eerste bus met gestrande reizigers aangekomen.
    Bij Windesheim zijn veel medewerkers van het Rode Kruis op de been. Er is voldoende medische zorg.
    De burgemeester is ook ter plekke.
    Het is ZEER druk op Windesheim.

  3. Van de 700 gestrande reizigers overnachten er rond de 500 in de sporthal van Windesheim. Dat meldt zojuist een politieagent aan Weblog Zwolle, dat ter plaatse is.
    De overige 200 hebben zelf een voor een ander alternatief gekozen.

  4. Deze 500 mensen zijn verdeeld over 9 sportzalen en de C-kantine. Ze kunnen slapen op zo,n 150 sportmatten van school en vele veldbedden van de GG&GD. Hulpverlening is goed geregeld, zelfs babyvoeding, pampers en medicijnen zijn vanuit het ziekenhuis aangekomen. De catering is open en morgen vroeg is er ontbijt en lekker douchen.

  5. @concierge: ik twijfel niet aan de goede zorgen en heb respect voor jullie inzet vannacht. Maar ik moet er persoonlijk gewoon niet aan denken die drukte. Ik ben nogal gehecht aan mijn eigen bedje.

  6. Tsjonge jonge! Netjes hoor! Uiteraard is iedereen gehecht aan zijn of haar bed, maar misschien moet je in zo’n geval blij zijn d?¡t je een bed hebt. En dat zelfs medicijnen en pampers zijn overgebracht, tsjah, dat is echt netjes!
    Wat ben ik weer ??ber trots op het mooie Zwolle!

  7. Goed geregeld ja. Het is ook onverantwoordelijk om de treinen door de Veluwe te laten rijden met al die bomen. Ik hoorde dat de vluchtstroken van de A28 en A50 helemaal vol takken lagen.

  8. klopt maar daar had je verder geen last van…

    Btw ik was gisteren ook nog op de calo omdat ik een “open dag” voor de ouders had, ik ben wel met de auto naar huis gegaan maar ik had dus ook gewoon op school kunnen slapen op de poolstokhoogspring matten :D::D:D:D:D:D:DD

  9. IK WIL GRAAG IEDEREEN BEDANKEN VOOR DE HULP EN INZET AAN ALLE PASSAGIERS DIE NIET MEER NAAR HUIS KONDEN. OOK IK WAS LIEVER IN MIJN EIGEN BEDJE GEKROPEN, MAAR IK HAD DIT EERLIJK GEZEGD NIET WILLEN MISSEN

  10. @ Floris: Zondag 27 oktober 2002 was een zwaardere storm. Maar omdat op zondag niet zoveel mensen naar hun werk gaan waren de gevolgen minder erg.

  11. @Floris
    Tsja, kheb geen glazen bol. Maar ik kan mij niet herinneren dat de NS de boel stil heeft gezet vanwege een windje en daarmee letterlijk teveel reizigers in de kou laat staan…..
    Treintje kan best wel wat hebben, en met aangepaste snelheid had er m.i. al een hoop geregeld kunnen worden.
    Ik heb het idee dat men nogal bang is voor claims en daarom aan de (te?) voorzichtige kant gaat zitten. Want zo erg was het windje nu ook weer niet.

  12. Zo stil leggen van het spoor netwerk geeft meer claims dan gewoon door rijden met storm en wind stoten van meer dan 120km/h. op de bouw leggen ze het werk al plat met windkracht 6 terwijl wij dan gewoon door rijden. De ABN Ambro toren is ook ondruimd en dat zal verder ook niet zo snel gebeuren.

  13. @Floris
    Aha, jij werkt dus bij NS.
    Vertel dan eens wat de ?©chte reden van het stilleggen is geweest (en daarmee velen in de kou laat staan)?
    Omdat ze anders een boete krijgen omdat de treinen niet meer volgens de statistieken op tijd zouden rijden ofzo? Lijkt me niet dat treintje omver geblazen wordt door het windje.

    En wat die mensen in de ABN-doos doen is denk ik niet relevant. Dat ze die doos niet vertrouwen is tot daar aan toe. Misschien hebben ze daar de mensen gewoon verlof gegeven om op tijd thuis te zijn, en zitten ze vervolgens vast op het station ;(

  14. Lekker snugger zijn we weer. Tuurlijk kunnen die treinen wel tegen wat windstoten, maar zoals wel gebleken, kunnen niet alle bomen die kracht weerstaan. Dus om te voorkomen dat er bomen en takken op het spoor vallen terwijl er treinen rijden, of dat er hoogspanningskabels knappen zodat een trein vol mensen midden in het bos stil komt te staan, heeft de NS gewoon voor veiligheid gekozen en niemand in de kou laten staan, want iedereen kon gewoon gratis binnen slapen.

  15. Dat kan wel wezen dat het de keus is van de NS, maar niet van zijn klanten…die verwachten immers gewoon dat het rijdt. En vertel eens waarom een trein niet met aangepaste snelheid zou kunnen rijden?

    Over snugger gesproken: het gaat dus niet over binnen/buiten slapen he…

  16. Als je ze te laat ziet liggen, ligt dat aan je snelheid. Dat geldt voor fietsers, auto’s vrachtwagens en ook treinen…..
    Waarom dus niet verder met aangepaste snelheid?

  17. @me als je met de auto bent en je ziet een boom liggen dan kun je makkelijk effe omrijden. Dat gaat bij een trein een stukkie moeilijker. Er waren al veel stations uitgevallen door schade + her en der een boom. Dan komen volgens mij de treinen ook vast te staan en hebben ze geen materieel meer na een tijdje. Naats gevaar dus ook gewoon logistiek een probleem. Klein landje he … krijg je dat. Als de hanzelijn open is kun je in ieder geval nog via twee kanten naar amsterdam .. als er dan ergens op de veluw een boom op de rails of de leidingen valt hebben we alternatief …

    Ik denk dat het redelijk goed is afgehandeld deze week. Goed op tijd aangekondigd, goed voorbereid, opvang genoeg. Zoals een van de vele specialisten zei op de radio .. meer dan 99% van de reizigers is thuis gekomen. Er moeten ongelooflijk veel miljoenen geinvesteerd worden om dat percentage hoger te krijgen. Dan hebben we nog wel een hoop andere investeringen die meer prioriteit hebben. Dit soort stormen komt maar een keer in de paar jaar voor. Om dan eens een keer een nacht ergens anders te slapen .. moet kunnen 😉

  18. Ik lees her en der dat de treinen verder nog nooit helemaal stil hebben gestaan, maar ik herinner mij een storm dat alles ook stil stond. Op station Zwolle stonden toen ook reizigers die niet verder konden, en toen werd er een oproep gedaan aan particulieren als die bedden over hadden om dat door te bellen. Dat was volgens mij midden of eind jaren tachtig… Mijn ouders hadden hun logeerkamer beschikbaar gesteld, en samen met de campingbedjes van onze kids konden daar een ouderpaar met een peuter en een baby slapen. Ik kan het hun niet meer vragen, dus wie weet het?

  19. Hallo allemaal,

    Ik wil toch ook graag een kleine reactie geven. Mijn complimenten aan iedereen die geholpen heeft met de opvang van de treinreizigers. Ik was deze avond/nacht ook aanwezig als hulpverlener en ik vond het allemaal perfect gaan. Een hele goede samenwerking onderling.
    Met name wil ik de medewerkers van het rode kruis bedanken. Zij hebben hun eigen nachtrust opgegeven om het de gestrande reizigers zo comfortabel mogelijk te maken. En dan nagaan dat het allemaal vrijwilligerswerk is. Bedankt allemaal echt super gedaan.

Reacties zijn gesloten.