Zwolle – Vrijdag zal Zwolle officieel kandidaat worden gesteld als gastgemeente voor de actie Serious Request 2010 van Radio 3FM. Met de speciaal ontwikkelde bidmovie en het bijbehorende bidbook wil Gemeente Zwolle en Zwolle Marketing het Glazen Huis in december naar de Zwolse binnenstad halen. Half april valt het besluit van 3FM over de gastgemeente.
De kosten voor het Glazen Huis zijn in totaal begroot op € 300.000,-. Dit bedrag is opgebouwd uit productiekosten, marketing & communicatie en kosten voor gemeentelijke diensten. Mocht het Glazen Huis naar Zwolle komen dan zal Gemeente Zwolle de kosten voor gemeentelijke diensten zoals leges en vergunningen voor haar rekening nemen. De resterende € 250.000,- moet opgebracht worden middels sponsoring. Gemeente Zwolle en Zwolle Marketing zijn ondertussen sponsors aan het werven. Er is al ruim € 100.000,- toegezegd door bedrijven uit Zwolle. Meer sponsorgeld is natuurlijk hard nodig. Geïnteresseerde bedrijven kunnen contact opnemen met Zwolle Marketing.
Vorige week is er een grootschalige internetcampagne gestart met als doel 3FM te laten weten dat Zwolle klaar is voor het Glazen Huis. In de afgelopen dagen is 3FM overspoeld met duizenden reacties. Ook de speciaal ontwikkelde bidmovie verspreidt zich snel over internet.
Het Glazen Huis levert niet alleen veel geld op voor het goede doel, maar vergroot ook de bekendheid en het imago van de gastgemeente. De gemeente Groningen heeft de betekenis en het effect van de actie laten onderzoeken. Hieruit bleek dat de 200.000 extra bezoekers 7,3 miljoen euro besteedden in de winkels en horeca.
Serious Request is een jaarlijks terugkerende actie van de Nederlandse radiozender 3FM waarbij geld wordt ingezameld voor projecten van het Rode Kruis. Elk jaar wordt een ‘stille ramp’ gekozen. Drie dj’s zijn zes dagen opgesloten in een glazen studio en mogen niet eten. Tegelijkertijd draaien ze dag en nacht, in ruil voor een donatie, verzoeknummers voor luisteraars. Kijk voor meer informatie op de website www.glazenhuisinzwolle.nl
Tot voorkort had ik nog nooit van het woord ‘bid’ gehoord in een context als deze, en ineens kom je het overal tegen… Olympische spelen, WK Voetbal, Glazen Huis…
Maar goed, als je de centen erin wil steken om je eigen economie beter te laten draaien, dan heb je het doel van het glazen huis nog niet helemaal begrepen, geloof ik…
Wilbert, Volgens mij begrijp jij niet helemaal hoe marketing werkt! Volgens mij is het een win-win situatie en daar moet Zwolle toch voor gaan!
Ik hoop echt dat Zwolle het Glazen Huis naar de stad kan halen!
@Wilbert
Voor de zekerheid over het woordje ‘bid’. Ik denk dat je wel in de gaten hebt dat het hier niet om het nederlandse woord gaat maar om het engelse woord.
Mocht dat niet het geval zijn, dan dus: het gaat om de engelste betekenis: ‘bieden/bod’.
wat worden we hier wijzer van. Dit kost weer bakken met gemeensschapsgeld en het trekt allemaal volk aan van onguur allooi.
Bericht door verdieping, op 23 maart 2010 om 22:36
Ach waar gaat dit over. een stel breezerpubers die een beetje ruzie hebben met mekaar, wie had dat nou niet op die leeftijd.
erg jammer dat dit weer gelinkt wordt aan de kermis. mensen die keihard werken voor hun centen, staan vaak in eenkwaad daglicht door dit soort onnozele vechtpartijtjes.
schat de gemiddelde bezoeker van het glazen huis toch iets hoger dan de gemiddelde pubers die op de kermis rotzooi liggen te maken.
Daarbij levert dit meer op aan landsbekenhheid,inkomsten bij horeca en detailhandel,dan een proviciaal krantenberichtje dat een stelletje pubers elkaar in de haren vliegen.
Ik vind dat woord bidmovie maar raar. Zelfs als het gaat om ‘bieden’, heb ik het nog niet op internet gevonden zónder dat er Zwolle en 3FM naast staat. Heeft Zwolle dat woord zelf verzonnen ofzo??
Noem het toch gewoon promotiefilm. Dat is voor iedereen duidelijk.
Ik hou van 3FM maar ik vind het raar dat alles zo Engels moet.
Zoals al een aantal jaren het geval is organiseren DJ’s van 3FM ook dit jaar weer de actie “Serious Request”. Bij de start was dit een lovenswaardig initiatief. Aandacht vragen voor het werk van het Rode Kruis en geld inzamelen voor een goed doel, daar is helemaal niets mee. Zo langzamerhand heeft het succes de actie zelf ingehaald en is een grootschalig evenement in zichzelf geworden. Volg de nieuwsberichten hierover in de media en bekijk de website van Serious Request en men kan zien dat het goede doel, i.c. het Rode Kruis, langzamerhand naar de achtergrond wordt gedrukt.
Het goede doel van Serious Request lijkt nu voornamelijk te zijn er zelf beter van te worden, verworden tot een perfect marketinginstrument voor de DJ’s zelf, de Telecombedrijven, de (horeca)ondernemers, de stad die zich “op de kaart wil zetten”, de langskomende artiesten die zichzelf weer in de picture plaatsen en alle andere bedrijven, die heerlijk meedrijven op de commerciële onderstroom en last but not least voor de jongeren die zodoende weer een evenement hebben waar ze weer het eens flink op een zuipen kunnen zetten en de verveling te doorbreken. Het goede doel zelf, dus waar het werkelijk om zou moeten gaan en waar het ooit om begonnen is, lijkt alleen nog maar bijzaak.
In dit kader wil ik wijzen op een van de grondbeginselen van het Rode Kruis:
“Vrijwilligheid – het Rode Kruis werkt met mensen die zich vrijwillig inzetten, en die niet uit zijn op persoonlijk gewin”.
Je zou natuurlijk in marketingtermen kunnen spreken van een “win-win situatie”, maar het Rode Kruis is geen reclamebureau, en zou zich ook niet moeten laten gebruiken als marketingvehikel. Lichtend voorbeeld hiervan is de “bidmovie” die de gemeente Zwolle heeft gemaakt om zichzelf te promoten als volgende locatie voor het Glazen Huis. Een eindeloze rij van bedrijven en instellingen passeert de revue. Geen woord over het goede werk van het Rode Kruis. Het goede doel van dit jaar is nog niet eens bekend, maar dat is dan ook totaal onbelangrijk.
Nog afgezien van te verwachten grote infrastructurele en logistieke problemen, de bereikbaarheid voor ondernemers en bewoners van de binnenstad en het feit dat er in die periode ook nog koopavonden zijn wil ik nog wijzen op de zes dagen durende overlast (24 uur per dag) die omwonenden van het evenement ervaren. Over het algemeen hardwerkende mensen die ’s morgens vroeg weer fris en fruitig bij hun werkgever worden verwacht. 250.000 bezoekers die hun woonomgeving overspoelen met alle gevolgen van dien, bergen afval, wildplassers, geluidsoverlast en noem maar op. Het kan toch niet zo zijn dat deze mensen zes dagen lang het huis moeten ontvluchten omdat voor hen het dagelijks leven gewoon door moet gaan.
Het zou goed zijn als deze actie terug zou gaan naar de basis, daar waar het allemaal mee begonnen is, via een ludieke actie geld in te zamelen voor het Rode Kruis.
Dat zit wel goed hoor. Vind het alleen jammer dat zelfs bij dit soort dingen uiteindelijk het eigen gewin als argument gebruikt moet worden, ipv zoiets gewoon doen omdat je puur en alleen achter het doel staat…
Dat was uiteraard wel duidelijk. Vind het alleen zo bijzonder dat ik het eerder nooit hoorde, maar dat je het nu overal hoort. Waarom niet gewoon ‘bod’, aangezien we in Nederland wonen? Of liever nog gewoon iets als kandidaatstelling, aangezien dat een term is die altijd voor dit soort dingen gebruikt werd.
Precies zoals rodeparaplu zegt, dat filmpje kan je toch ook gewoon promotiefilm noemen? Maar blijkbaar moet het hip en origineel klinken, ondanks dat het daar minder begrijpelijk van wordt…