Al ruim 100 reacties onderzoek verkeersknip Stadshagen

Zwolle – Meer dan honderd mensen hebben inmiddels een officiële reactie gegeven op het onderzoek dat de gemeente Zwolle heeft laten doen naar de zogenoemde verkeersknip in Stadshagen. Burgemeester en wethouders van Zwolle bepalen mede op basis van de argumenten van belanghebbenden op welke wijze de verkeerssituatie in de Zwolse wijk verbeterd kan worden. Reactieformulieren kunnen nog tot en met vrijdag 18 maart ingeleverd worden.

Begin deze maand heeft het Zwolse college het onderzoek openbaar gemaakt dat verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng heeft gedaan naar mogelijkheden om de verkeersknip op te heffen. Op donderdag 3 maart is in Informatiecentrum Stadshagen een drukbezochte inloopbijeenkomst geweest voor wijkbewoners en andere belanghebbenden.

Tijdens de bijeenkomst hebben al veel bezoekers van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een reactieformulier in te vullen of mee te nemen. Op basis van het formulier wil de gemeente inventariseren hoe de wijk tegen het onderzoek aankijkt en welke argumenten belangrijk gevonden worden in de beoordeling van (oplossingen voor) de verkeersknip.

In de Informatiecentra van de gemeente Zwolle in het stadskantoor (Lübeckplein 2) en in het Cultuurhuis (Werkerlaan 1) is het onderzoek te lezen en liggen reactieformulieren. Via de website van de gemeente Zwolle (www.zwolle.nl/verkeersknip ) is het reactieformulier ook te downloaden. Die formulieren kunnen ingeleverd worden bij één van beide genoemde Informatiecentra, of kosteloos per post ingestuurd worden.

Na een collegebesluit over de verkeersknip spreekt de Zwolse gemeenteraad zich uit over de toekomst van de verkeersknip in Stadshagen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

51 gedachten over “Al ruim 100 reacties onderzoek verkeersknip Stadshagen”

  1. Nou, dat valt flink mee dus. 100 reacties in een week tijd lijkt me al vrij netjes. De termijn van 2 weken lijkt zo gek nog niet dus.

  2. Het bevestigt mijn mening dat de bewoners van Stadshagen betrokken inwoners zijn. Met de kennis van alle historie rondom de verkeersknip zijn ze best in staat om binnen 14 dagen hun mening te geven over de eindrapportage. Kan de gemeente en de politiek tenminste snel deze handschoen oppakken.

  3. Bericht door Gosse Klaas Miedema, op 11 maart 2011 om 20:56
    Het bevestigt mijn mening dat de bewoners van Stadshagen betrokken inwoners zijn.

    Honderd van de 10.000 of meer inwoners? Ja echt betrokken zijn ze

  4. @Derk
    Ik begrijp je opmerking, maar zie ook dat er bij alle politieke zaken slechts een beperkte groep mensen reageert. In dat opzicht ben ik het met WFvN eens dat 100 reacties erg netjes is. Zelfs de discussie op dit en andere weblogs wordt door een redelijk kleine groep gevoerd. Hopelijk zijn er wel heel veel lezers die de discussie volgen.

  5. 100 op de 10.000 is 1%. Niet zo gek veel inderdaad in absolute zin maar als je kijkt naar de verkiezingen inderdaad, daar zit je zo rond de 50%. Dat is iets wat heel Zwolle of heel Nederland aangaat op een veel breder gebied. Nu spreken we over slechts één issue wat ook nog eens overwegend een luxeprobleem is en dat in tijd van crisis.

    Die tunnel graven laat ik liever over aan Di Mistro en zijn vermeende groepje 😛

  6. Nog maar 100 reacties onbegrijpelijk. Dus laten zoals het is.
    Veilig fietsen of 3 minuten langer in de auto zitten. Die keus is
    zo gemaakt. De wijk is nu eenmaal zo gebouwd.
    Herman Kamp

  7. Drie minuten?
    Als het druk is heb je mazzal als je et drie minuten op de Milligerlaan/Mastenbroekeralle bent. Zelfs als je overal gewoon door kunt rijden ben je wel een minuut of 6, 7 (Volgens google zelfs 11 minuten voor het hele rondje: http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Uiterwaard&daddr=Belvederelaan&hl=nl&geocode=FTKaIQMdwm1cAA;FaebIQMd72RcAA&mra=dme&mrsp=1&sz=16&sll=52.533068,6.057475&sspn=0.007518,0.01929&ie=UTF8&ll=52.538466,6.054668&spn=0.03007,0.077162&t=h&z=14 )

    Ik blijf erbij dat er een oplossing moet komen waarbij het verkeer gewoon kan doorsteken van de ene naar de andere kant van de wijk, zonder kilometers om te rijden.

  8. Drie minuten?
    Als het druk is heb je mazzal als je et drie minuten op de Milligerlaan/Mastenbroekeralle bent. Zelfs als je overal gewoon door kunt rijden ben je wel een minuut of 6, 7 (Volgens google zelfs 11 minuten voor het hele rondje: http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Uiterwaard&daddr=Belvederelaan&hl=nl&geocode=FTKaIQMdwm1cAA;FaebIQMd72RcAA&mra=dme&mrsp=1&sz=16&sll=52.533068,6.057475&sspn=0.007518,0.01929&ie=UTF8&ll=52.538466,6.054668&spn=0.03007,0.077162&t=h&z=14 )

    Ik blijf erbij dat er een oplossing moet komen waarbij het verkeer gewoon kan doorsteken van de ene naar de andere kant van de wijk, zonder kilometers om te rijden.

  9. De 3 minuten (of mogelijk 4 minuten) die genoemd worden zijn de maximale tijdswinst die te behalenvalt als de knip wordt opgeheven met de (meest snelle) centrumvariant.
    Het hele rondje rijden? Wie doet dat? Van de parkeerplaats aan de ene kant van het winkelcentrum rijden naar de parkeerplaats aan de andere kant?

    Misschien moet je de tip van Google maar eens opvolgen:
    Routebeschrijving naar Belvederelaan
    Havezathenallee 4,7 km 11 min
    Of ga te voet 4 min
    [/qoute] 😛

  10. Het gaat er volgens mij niet zozeer om of er mensen zijn die nou wel of niet het hele rondje rijden. Ik vind het wel een beetje raar dat iemand die in Frankhuis woont (en misschien slecht ter been is?) eerst een rondje Zwolle moet rijden om bijvoorbeeld in de Aa-landen te komen.

  11. Ik vind dat Christiaan wel een goed argument heeft. Zo zijn er wel meer. Dat een nieuwe woonwijk middendoor gebarricadeerd is, is niet van deze tijd. Je moet gewoon van de ene naar de andere kant kunnen met een auto. Mijn idee is om de noord- en zuidvariant open te gooien.

  12. Voorheen moest iemand die in Frankhuis woonde via de oude Westenholterbrug, dan de Blaloweg etc. naar de Aalanden.

    Dat er nu op een andere plek een woonwijk ligt, wil niet zeggen dat dat direct een doorgaande weg moet worden.

    Stel dat de centrumvariant opengegooid zou worden….. dan zou het via de centrumvariant voor iemand uit Frankhuis 21 minuten kosten (over 6,8 kilometer dwars door stadshagen, langs het winkelcentrum) terwijl het via de (nagenoeg) oude route maar 10 kilometer is en slechts 5,5 kilometer is.

    Wat is je punt?

  13. KEEP DE KNIP ALIVE!!!!! Het bestemmingsplan was een autoluwe kindvriendelijke, veilige woonomgeving.Geen race baan voor twee verdieners met kinderen die naar de voorschoolse en na schoolseopvang moeten omdat pa en ma met allebei een auto een baan moeten hebben.

  14. Deze pappa en mamma hebben ook beiden een baan. En natuurlijk ook kinderen. Die laatste moeten ook naar de VSO en NSO en BSO. Maar pa en ma hebben samen één auto. Pa brengt op vrijdag de kids weg met de fiets, ongeacht het weer. Ma brengt op maandag de kids weg, soms lopend, soms met de fiets, soms met de auto. En ja, ma heeft ook te maken met de knip en het autoluwe concept en moet dus ook omrijden. Maar deze pa en ma zeggen toch (net als Hans G.)

    KEEP DE KNIP ALIVE!!!!!

  15. je zou een voorbeeld moeten zijn voor al diegene die niet zo denken,ik had al eerder de indruk dat jij en evt. je vrouw voor de knip waren dmv de reacties op de schijnbaar nieuwe klankbord(actie) groep.Nogmaals verspreid je houding en manier van handelen,chapoo8)

  16. Teken de petitie http://petities.nl/petitie/verkeersknip-stadshagen

    Het is in uw belang dat er een langere termijn komt te reageren.

    Hans G en WfvN u bent beiden het meest fanatiek valt ons op.

    Op onze oproep voor een voorzitter heeft zich één kandidaat gemeld. Hij is net als jullie tegen opheffen van de knip. Misschien zouden jullie zijn voorbeeld kunnen volgen

    We willen eerst nu de termijn van 14 dagen opschorten .

    Klankbordgroep.

    Di Mistro

  17. Treed eerst eens uit de anonimiteit en kom met je plannen, dan kijken we verder. Meedenken (met beide uitkomsten altijd nog als optie!) wil ik best. Maar nogmaals, ik ben doorgaans helaas beter in het vinden van problemen dan oplossingen. Maar problemen lokaliseren is ook van belang bij het ontwikkelen van een plan. Zet daar iemand tegenover die goed is in het oplossen van problemen en je hebt een mooie combinatie.

    Maar ik heb het al zo vaak aangedragen: kom op met dat plan! Maak het openbaar en doe dat ook als zogenaamde groep (die tot dusver overwegend een éénling is geweest en mogelijk zelfs nu nog is; het gaat allemaal zo vaag en dubieus dat ik inmiddels niet geneigd ben om ook nog maar iets te geloven zolang ik geen concrete dingen in handen heb)); maak jezelf EN al die vermeende actieleden bekend.

  18. @WfVN schrijft Maar nogmaals, ik ben doorgaans helaas beter in het vinden van problemen dan oplossingen.

    Dat was ons nog niet opgevallen. We denken dat de uitdaging voor u dan ook wel eens zou kunnen zijn dat om te draaien.

    De problemen zijn er al die hoeven niet meer gevonden te worden.

    Oplossingen daarentegen wel.

    Denk er maar eens over na.

    Klankbordgroep.

    Di Mistro 8)

  19. @Di Mistro; treedt gewoon eens naar buiten en zeg met naam en toenaam wie jullie zijn. Nu lijkt het erop alsof jullie een beetje interessant willen doen, het dient in ieder geval geen enkel doel om dit alles anoniem te willen regelen. Maakt een rare en ietwat louche indruk.

  20. Tjonge jonge….

    Iedereen weet toch als de knip wordt open gegooit dat het de doorstroming van stadshagen verbeterd.

    Wat een gedoe om niks… Open die knip 😀

  21. @Gerrit: Mag een grote verkeersstroom bij jou door de straat?

    @Di Mistro: problemen zijn inderdaad al gevonden. Maar oplossingen (zoals de 4 varianten die reeds onderzocht zijn) moeten ook onder de loep genomen worden om ook daarbij eventuele knelpunten en problemen op te sporen. Dat zal bij jouw (tot dusver nog altijd fictieve) oplossing niet anders zijn. Een oplossing is niet per definitie een oplossing. Het spreekwoord ‘Het middel is erger dan de kwaal’ kan best van toepassing zijn.

    Het is (voor mensen als ik) heel gemakkelijk om dingen af te schieten. Maar net zo gemakkelijk is het om te zeggen ‘knip open’. Beide kanten van het verhaal zitten er even ver naast; de waarheid ligt ergens in het midden. Alleen zie ik mijn beperking wel (en houd daar dus ook rekening mee), dat schort er nogal aan bij jou zoals ik het lees.

  22. @WFvN,

    De doorstroom heb ik nu ook omdat de wijk nog niet gereed is.

    Het is toch van de zotte als men ergens veel eerder kan zijn dan kiliometers om terijden en dan aan te sluiten in de file.

  23. @WFvN schrijft: Alleen zie ik mijn beperking wel (en houd daar dus ook rekening mee), dat schort er nogal aan bij jou zoals ik het lees.

    U maakt ons nieuwsgierig. Wat is uw beperking?

    Jou?

    Jullie bedoelt u? we zijn met meerdere personen.

    Zie ook de petitie.

    Di Mistro

  24. @WFvN,

    Was het maar waar slechts 3 minuten, ik neem graag de proef op de som in praktijk en dan weet ik zeker dat jij aan het kortste eind trekt.

    @WFvN, Jij rijdt toch ook niet graag om maar ja jij woont aan de goede zijde van de knip.

  25. @Gerrit, nee, ik woon niet aan de goede zijde van de knip. Ik woon aan de noordoostkant maar werk in Wezep. Helder? Ik moet dus óm de knip heen. En ook m’n vrouw moet óm de knip heen, die werkt niet in Wezep maar moet wel in die richting. En nee, ik woon dus niet aan de ‘goede kant van de knip’, tenminste, even verondersteld dat je dat bedoelt met ‘de goede kant’.

    En wat betreft omwegen. Met de fiets maak ik ook een omweg van 10% naar het werk. Gevolg van een keuze die ik maak met mijn vervoermiddel, met een andere fiets kan ik dus 10% kortere afstand afleggen.

  26. @Di Mistro

    Mijn beperking is die beperking die heel veel mensen hebben: figuurlijke tunnelvisie of met oogkleppen op de wereld benaderen.
    Ik heb geen last van de knip, van mij mag hij dus blijven. [einde oogkleppen] Ik ben me echter er wel van bewust dat anderen de knip mogelijk als vervelend ervaren. Een oplossing mag van mij dan ook best komen waarbij dus eventueel de knip eruit gaat.

    Tunnelvisie van tegenstanders:
    Knip moet eruit.

    Helaas vergeet men daarbij vaak het belang van anderen. Dat schoolgaande kinderen de dupe worden maakt ze niks uit. Dat er grote stromen auto’s voor de deur van anderen komen die bewust gekozen hebben voor een autoluwe wijk/straat, maakt ze niks uit.
    Hoewel, totdat ze in de gaten hebben dat ze er zelf mogelijk ook de nadelen van ondervinden omdat die stroom auto’s mogelijk ineens bij hun voor de deur zou komen, dan ineens is die variant om de knip op te lossen geen optie meer.

    Dus of je nou vóór of tégen het opheffen van de knip bent, oogkleppen af en kijk naar het bredere geheel waarbij eigen belangen (dat zal niet moeilijk zijn), belangen van anderen (daar gaat het vaak fout), bestemmingsplan e.d. in de overweging meegenomen worden.

  27. @WFvN,

    Oogkleppen ik denk juist ook aan de toekomstige medebewoners en schoolgaande kinderen die ziet u het liefst in u straat ook niet als ik u zo hoor.

    Ik heb in een van de drukste straten in Zwolle gewoond vlakbij de binnenstad en nooit problemen ondervonden, het is vaak de angst voor iets wat er niet is of gaat komen. Dat is uw probleem.

    Nogmaals voor een wijk met straks bijna 40.000 inwoners is knip niet te handhaven ivm de doorstroming van de wijk.

  28. Schoolgaande kinderen in de straat heb ik best veel. Geen wonder als je bij een basisschool woont. En nee, daar heb ik niets op tegen. Wel op de schoolgaande jeugd die door paps en mams in de auto worden weggebracht en massaal kruisingen blokkeren, op stoepen parkeren e.d. en daarmee fietsende en lopende kinderen in gevaar brengen.
    Het is een autoluwe wijk. Daar ben je gaan wonen, gedraag je er dan ook naar.

  29. 😮 sorry WFvN zal het niet meer doen, maar ja ik kan ook niet helpen dat infrastructuur zo belabberd is en je auto fatsoenlijk parkeren met dito parkeerplek vergeet het maar.

    Ik hoor het wel weer jij heb geen schoolgaande kinderen want zelf je fiets stallen is een bijna onmogelijke opgave.

  30. 😉 lees ook niet alle voortijdige geraaskal.

    Ik ben liever optijd thuis zodat mijn kinderen niet naar de VSO,NSO,BSO moeten.

    Dus weg met die KNIP!!!

  31. Tja, op tijd thuis zijn wil ik ook wel maar dat red ik helaas niet. Wij kunnen het gelukkig doen met slechts 1,5 dag opvang per week.
    En die knip mag van mij ook best weg maar de vraag is nog altijd HOE dat kan zonder dat er teveel nieuwe overlast ontstaat.

  32. 😀

    Kijk WFvN wordt wat toeschietelijk 😮

    Ik ben ook niet voor om door woonwijken te rijden:-*

    naar mijn mening moet er een nieuwe hoofdweg erbij.

  33. Tja, de ontsluiting is niet daverend (zacht uitgedrukt). Daar waar nog niet gebouwd is valt veel te realiseren maar binnen de bebouwde gebieden, zeker rondom het centrum, is het gewoon geen doen. Wil je het daar wel voor elkaar krijgen en binnen alle regels/normen blijven dan zullen huizen moeten verdwijnen om meer ruimte te creëren.

    Maar niet door woonwijken rijden gaat hem ben ik bang echt niet worden.

    Maar ik ben niet toeschietelijker geworden dan ik al was. Mijn wensen/ideeën e.d. zijn ongewijzigd. Ik ben tégen de gevonden 4 varianten maar dat is dus door alle nadelen die het met zich meebrengt.

    Misschien toch maar de tunnel gaan graven van Derk.

  34. Die knip kan gewoon niet weg. Dan hadden ze hem nooit er in moeten zetten, kijk alle opties nou eens na, allemaal noodsprongen. Ik als regelmatige bezoeker van Stadshagen en soms ook ineens naar Westenholte moet heb er totaal geen moeite mee

  35. @Wichert ik heb er nog 2 vanuit dienst waar je die putjes me moest graven. Hoe laat beginnen we?
    Di Mistro hou eens op met een petitie die iedereen daar kan openen, welke waarde heeft de uitslag? lopen zeuren dat 14dgn te kort is en daarvoor tekenen? Hmm welk termijn is dan wel goed volgens jou? Trouwens dat we je niet serieus moeten nemen blijkt al uit je nick.

  36. Wat denk je daar mee te bereiken? 2 maanden, hebben jullie zoveel plannen? Toon ze nu dan, enne 2 maanden oei dat betekend ook 2 nieuwe voorzitters van je klankbord. Hoop geblaat maar kom eens met iets concreet ipv 2 maand.

  37. 😮

    Ik vrees ook na mijn eerder ongenuanceerde uitspraken, en na uitvoerig het rapport te hebben gelezen ik toch van gedachte ben veranderd.

    Met de verwachte verkeersstroom die gaat plaatsvinden is onverantwoord en onveilig 10000 voertuigen langs een knip 😮

  38. Zet een teller op de .blogspot. Wedden dat het er meer als vier zijn?

    =========

    Denk om uw taalgebruik of belachelijk makende animaties.
    Iemand moedwillig beschadigen is niet gepast.

  39. Ik zie dat iedereen het erg gemakkelijk kiezen vindt om alle kans op ongelukken met schoolgaande en buiten spelende/fietsende kinderen te riskeren. Als ieder die voor is nou eens bedenkt dat het opengooien van welke variant dan ook een verkeersstroom van 1 voertuig per zo’n 4 seconden in de drukke tijden teweeg brengt. En als die stroom nou eens bij JOU door je straat komt??? Ben je dan nog voor? Dan is het toch asociaal om vanwege het ongemak van een paar minuten langer te moeten autorijden dit allemaal in de waagschaal te stellen? En dat langere autorijden zijn we nu per slot van rekening al vele jaren gewend, het lijkt mij het beste dat het geld dat potentieel beschikbaar komt ingezet gaat worden om bepaalde punten veiliger te maken zoals het rapport ook aangeeft. Plus zo past een 30 km zone beter in de variant Noord in aansluiting op het feit dat dit een recreatiezone is volgens de gemeente. Veilige oversteekplaatsen Frankhuisallee, etc.

Reacties zijn gesloten.