Zwolle – De Fietsersbond heeft het college van B&W laten weten de opheffing van de verkeersknip af te raden. Uit de ondanks uitgebrachte onderzoeksrapportage over de verkeersknip blijkt dat opheffing van de knip nauwelijks tijdwinst oplevert en veel nadelen kent. Bijvoorbeeld op het gebied van verkeersveiligheid.
Opheffing van de knip betekent in de ogen van de Fietsersbond ook breken met het eerder ingezette beleid om Stadshagen te ontwikkelen tot een autoluwe wijk, waarin de fiets een goed en volwaardig alternatief vormt voor de auto. Met dat beleid scoort de gemeente op het gebied van verkeersveiligheid en duurzaamheid. De onderzoeksrapportage van het onafhankelijke bureau Goudappel en Coffing toont aan dat dat beleid tot nu toe tot succesvolle resultaten heeft geleid. Maar liefst 63% van de verkeersbewegingen binnen de wijk, komt voor rekening van fietsers.
In de uitgebreide reactie van De Fietsersbond wordt ook ingegaan op de gevolgde procedures. De bond zegt het te betreuren, dat nooit een breed draagvlakonderzoek onder de wijkbewoners heeft plaatsgevonden. Er wordt door voor én tegenstanders van de verkeersknip aangegeven dat zij voor grote delen van de wijkbewoners spreken, maar nergens is dat hard gemaakt. Ook vindt de bond de reactietijd te kort om de kwaliteit en kwantiteit van de reacties te waarborgen. Met name belangengroeperingen kunnen binnen de korte tijd moeilijk hun achterban raadplegen.
De bond mist in een aantal gevallen de onderbouwing van gegeven argumenten en vindt de benadering van geluidshinder te formeel.
De bond kiest dus niet voor een van de varianten. Wel kan ze zich vinden in de aanbevelingen van de onderzoekers om in elk geval met relatief bescheiden middelen de knelpunten te verzachten.
Ik denk dat de grootste fout van de beleidsmakers in het verleden is geweest om de weg naar Hasselt zo’n enorme omweg te laten maken.
Wanneer deze vrij recht-toe-recht-an was geweest met enkele tunnels voor het langzame verkeer, was er nu veel minder behoefte geweest aan een doorsteek, zowel voor het plaatselijke als het doorgaande verkeer.
Dit valt nu echter niet meer te corrigeren omdat de boel op dat traject inmiddels is volgebouwd.
als de fietsers en brom en snorfietsers zich nu eens aan de regels gingen houden,dan kan de knip er gewoon uit,ze worden nog teveel door de wet beschermd
Als ze zo voor de fiets zijn moeten ze die ouders eens aanspreken die voor 500 meter hun kroost met de auto wegbrengen ipv de fiets….
@willem44:
Ik mis even de link tussen de knip en het wel/niet zich houden van verkeersregels door fietsers, brom- en snorfietsers. Als ik moet gokken dan doel je op de verkeersveiligheid die in het gedrang komt.
Als dat inderdaad het geval is, dan wil ik ook graag de automobilist toevoegen aan het rijtje verkeersdeelnemers. Ik word met m’n fiets beclaxonneerd, rechts en links voorbij geknald als ik gewoon legaal voorgesorteerd sta. Ik word in 30-zones voorbij gesjeesd met 50 km/h en soms meer, ik krijg geen voorrang terwijl ik van rechts kom op een gelijkwaardige kruising.
Zouden auto’s zich massaal netjes aan de snelheid houden, dan zou de knip opgeheven kunnen worden en in woonstraten gewoon 30-zones worden ingesteld waarbij de veiligheid gewaarborgd zou blijven. De mensen die dan toch sneller willen, kunnen dan 50 en 70 rijden op de andere routes die nu al bestaan.
Als iedereen zich aan de regels hield, hadden we dit hele probleem niet hoeven te bespreken denk ik.
Verder kan ik mij ook goed vinden in het commentaar van Freddie (ja, echt waar)
De noordelijke- en de zuidelijke knip open. Dat past in een woonwijk. Op de betreffende wegen een paar flinke verkeersdrempels (of flitspalen), klaar! Iedereen blij 😀