Scholen in Stadshagen kiezen voor verkeersveiligheid

Zwolle – In het kader van de discussie rond de verkeersknip hebben een aantal schooldirecties in het centrum van Stadshagen in een interview aangegeven voor verkeersveiligheid te kiezen.

Bijna 3.000 kinderen gaan dagelijks in Stadshagen naar de basisschool. Zij doorkruisen op de fiets of met de ouders en de auto de wijk. De drukte die dit met zich mee brengt, vraagt om veel aandacht voor een verkeersveilige situatie rondom de scholen. Speciale verkeerscommissies houden hiervoor de vinger aan de pols. De verschillende varianten voor het opheffen van de verkeersknip hebben ook impact op de verkeersveiligheid rondom de scholen.  Aaldert Renting, directeur van De Wendakker verwoordt de situatie als volgt: ”Natuurlijk zouden we het liefst hebben dat onze school optimaal bereikbaar is met de auto en de fiets. We hebben ook enkele kinderen die met de auto gebracht moeten worden. Voor de ouders van deze kinderen is de knip dan ook vervelend. De knip is ongelukkig, maar als je de consequenties van het opheffen overdenkt, kan ik voor onze school maar één conclusie trekken: houd de knip er in. De verkeerssituatie rond onze scholen en rondom het centrum kan deze grote gemotoriseerde verkeersstroom niet aan.” In de ogen van Renting is het handhaven van de knip voor de kinderen het meest veilig. Op De Krullevaar wordt er net zo over gedacht. Janny Ellen, waarnemend directeur: “Het is momenteel al penibel en hectisch rond de school, met name op de momenten van halen en brengen. Onze kinderen lopen regelmatig naar het Bewegingshuis. De oversteek bij het Gezondheidshuis vraagt dan veel aandacht. Ik moet er niet aan denken dat er nog meer verkeer door het centrum komt. Dat is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.” Annemieke van der Molen, directeur van De Zevensprong geeft aan: “De Knip heeft voor ons natuurlijk twee kanten. Aan de ene kant wordt de bereikbaarheid vergroot, met kans op meer leerlingen uit andere delen van Stadshagen. Ik zeg wel eens: ouders kiezen met hun voeten. Maar aan de andere kant zien we de verkeersveiligheid in het gedrang komen. Als Variant Centrum betekent dat er 10.000 motorvoertuigen extra door het centrum rijden, dan kies ik absoluut voor de verkeersveiligheid. Dat is voor onze kinderen het allerbeste.” De verkeerssituatie in Stadshagen is voor Hans Wolf, directeur van De Schatkamer, nog niet helemaal helder. Over de eventuele gevolgen van het opheffen van de verkeersknip heeft hij dan ook nog geen mening. Wel vertelt hij dat de verkeerssituatie rondom de school zorgen baart. De oversteek nabij Ahnemstraat, Belvederelaan en Havenzathenallee is voor veel kinderen zeer onoverzichtelijk. Hierover is De Schatkamer in gesprek met de gemeente. Helaas was de directie van De Vlieger niet in staat om te reageren.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

21 gedachten over “Scholen in Stadshagen kiezen voor verkeersveiligheid”

  1. De veiligheid van (ondermeer) de schoolgaande kinderen is al vele malen als argument aangedragen. Volgens mij heb je je oren/ogen dan dicht gehad op de momenten dat dit punt bij het onderwerp ‘De Knip’ voorbij kwam.

    Maar goed, weer wat partijen dus die vóór behoud van de knip zijn.

  2. dit is het meest zinnige wat ik over dit onderwerp gehoord heb

    gelijk heb je hoor!!!:D:D:D

    eerste keer dat de scholen ook hun stem

    tegen de knip geven

  3. Kijk eens even aan de montiverdilaan in holtenbroek, dat het daar altijd goed gaat…
    Daar hebben ze toendertijd de school aan een drukke kruising gezet met zwartewaterallee.

  4. En o ja dan de leerlingen naar het deltion ook over de montiverdilaan en die school(hbs?) aan de lassuslaan.
    Of zijn 14 en 15 jarigen niet kwetsbaar?

  5. .⤝ Annemieke van der Molen, directeur van De Zevensprong geeft aan: ⤽De Knip heeft voor ons natuurlijk twee kanten. Aan de ene kant wordt de bereikbaarheid vergroot, met kans op meer leerlingen uit andere delen van Stadshagen

    Dan herhaal ik hem nog even i.h.k.v. het denken in andersoortige oplossingen, ipv in omzetcijfers:
    De hele discussie verkeersknip is weer een mooi staaltje van gevolgbestrijding pur sang. Is er een wijkonderzoek gedaan naar wat nu de redenen zijn om de auto te pakken? Ik neem aan dat de grote pieken liggen rond start en eindtijden van de scholen, ” even de kinderen wegbrengen en dan naar het werk” of “het regent” etc. Wat is nu de reden dat de scholen incl kinderdagverblijven (behalve die voor een bijzondere doelgroep) niet in staat zijn om intern (de dis-locaties) of MET elkaar (ook scholen kunnen toch wel samenwerken?) te kijken naar de geografische (her)verdeling van leerlingen? Er is namelijk sprake van een behoorlijke scheefgroei de afgelopen jaren, misschien is dit het moment om e.e.a. recht te trekken. Als een instantie of iemand hier een regierol in zou kunnen hebben om dit te bewerkstelligen, dan kan je mogelijk (onderzoek is nog steeds nodig maar alsjeblieft NIET door zo’n duur bureau) aan oorzaakbestrijding gaan werken. Bijkomend en besparend (financieel + rolberoertes) gevolg is dat de knipdiscussie behoorlijk neutraal kan worden afgesloten.

  6. Ik ben bang dat samenwerken van dagverblijven niet zo gek veel zin heeft. Het is natuurlijk ook afhankelijk de school die je voor je kind gekozen hebt. Stel dat je gekozen hebt voor de Zevensprong, dan kunnen daar verschillende redenen achter zitten. Het kan natuurlijk zijn omdat dat de dichtstbijzijnde school is. Maar misschien is het niet de dichtstbijzijnde maar mogelijk valt de keuze daarop vanwege het soort onderwijs, of de identiteit of….. Zomaar naar een andere school doen is dan niet direct een logische keuze. Het kind op de BSO zetten dichter bij huis zal misschien een stuk gemakkelijker gaan (Allio heeft aan beide kanten van de knip vestigingen). Maar het is weer onhandig als je kind op een andere locatie zit voor de BSO dan voor school.

    Ik zou het trouwens wel zéér typerend vinden als je het bij het juiste eind hebt met deze aanname:

    Ik neem aan dat de grote pieken liggen rond start en eindtijden van de scholen, ” even de kinderen wegbrengen en dan naar het werk” of “het regent” etc.

  7. @WFvN: je hebt gelijk dat, qua schoolkeuze, het niet altijd mogelijk is om te kiezen in welke hoek van de wijk dat is. Als ik echter kijk naar de ‘grootverbruikers’ dan zie ik dat de Zevensprong (Mannagras) en de Wendakker (2 locaties) beide van Vivente zijn en dus samen kunnen werken. Daarnaast heb je de ref. scholen Eliezer Obadja (1 locatie) en de Vlieger (3 locaties). Daarnaast een handvol openbare scholen met allemaal weer een ander eigen publiekstrekkertje en dan nog wat speciale scholen. HOEZO wildgroei?

    Daarnaast vind ik het voor de mensen, die dan WEL op de fiets gaan, een drama dat je vanaf de locatie cultuurhuis richting de Milligerplas op de fiets een parkeerplaats (altijd druk en tevens laad-en losplaats), een uitrit van een parkeergarage en een aantal wegen dient te doorkruisen waarvan ik, als volwassene, al regelmatig de rillingen krijg. En dat terwijl je voor dat cultuurhuis een trottoir hebt lopen van 5 meter breed maar er dus geen behoorlijk fietspad is..

  8. Steeds meer losse clubs/stichtingen/belangengroepen komen met hun standpunt naar buiten. Op zich een goede zaak natuurlijk want zo ontstaat een steeds duidelijker beeld.

    Het valt mij op dat dit voornamelijk tegenstanders zijn van het opheffen van de knip. Tijdens de gemeenteraadverkiezingen vorig jaar heeft de VVD in Stadshagen een goede score gehaald met als belangrijk punt dat er onderzoek gedaan gaat worden naar opheffing van de knip. Ik vraag me af of statistisch gezien de meerderheid van de mensen die op de VVD hebben gestemd dan ook voor opheffing van de knip zijn.

    Naar mijn mening wordt op dit moment te weining gedaan om alle belanghebbenden een stem te geven en hebben vooral tegenstanders het hoogste woord. Welllicht dat een wijkreferendum hier uitkomst kan bieden?

  9. (vorige bericht was trouwens een reactie op zusenzo)

    @Wouter: inderdaad best vreemd dat er geen grootschalig onderzoek gedaan is naar de meningen over de knip. Een referendum zou een duidelijker beeld kunnen geven van het aantal mensen dat vóór, tégen of neutraal is als het gaat om te knip. Ik ben ook best benieuwd hoe de verhoudingen liggen.

    Alleen vraag ik me wel af of alleen het aantal van belang is. Moeten alle stemmen even zwaar tellen? Moet het aantal stemmen gaan boven zaken als verkeersveiligheid?

    Maar zelfs het aantal stemmen is niet altijd helder. Er zullen ook mensen zijn die voor het opheffen van de knip zijn en dat ook uitspreken op een referendum. Maar mocht daarna ineens blijken dat er een grote stroom auto’s voor hun deur langs komt, dan ineens kan de mening 180 graden draaien.

    Een referendum lijkt me dus een beter idee op het moment dat er zeer concrete plannen zijn en mensen dus ook daadwerkelijk weten waarvoor ze stemmen.

  10. @WFvN

    Mee eens, je kunt pas een referendum organiseren als je (minmaal) twee concrete alternatieven hebt.

    Voorbereidend kan we al wel een marktonderzoek worden uitgevoerd waarin verschillende scenario’s worden geschetst.

    Bijvoorbeeld:

    Scenario 1
    Hoe zou u stemmen indien uit de volgende twee alternatieven moet worden gekozen:
    1) Niets doen (knip blijft)
    2) Variant centrum

    Scenario 2
    Hoe zou u stemmen indien uit de volgende twee alternatieven moet worden gekozen:
    1) Niets doen (knip blijft)
    2) Variant zuid

    Etc.

    Over het gewicht van een stem zat ik ook na te denken, misschien dat je bepaalde belangenclubs wel een iets zwaardere stem moet geven. Daar is vast wel een oplossing voor te bedenken.

  11. Wat dat betreft mogen ze op z’n minst wel wat meer duidelijkheid scheppen inderdaad. Een mogelijkheid zou zijn om de verschillende wijkdelen op bebording aan te geven zoals Milligen, Werkeren, Schoonhorst, etc. zodat als je weet in welk deel je moet zijn (dat kan je kenbaar maken aan bezoekers), je de borden kan volgen.

    Het is en blijft gewoon knullig om iemand de weg te moeten wijzen (ik zit hier pal aan de knip) die aan de andere kant van het winkelcentrum moet zijn. ‘Kijk, je moet dáár bij dat huis zijn….. maar daarvoor moet je eerst de andere kant op, rotonde daar, dan die rotonde daar, vervolgens die rotonde daar [etc.] en dan kan ik over 10 minuten naar je zwaaien vanaf hier’

  12. @Etage 09:03
    Ja hoor, schijnbaar in Holtenbroek wel. zie bericht door zusenzo, op 22 maart 2011 om 18:53, maar alles went 🙂

  13. Tijden veranderen, verkeer verandert, regels veranderen. Was het hele gedoe om de knip 20 jaar geleden, dan was dat ding er allang uitgeknipt. Niks onderzoek naar geluidshinder e.d.

    Dat er scholen wel aan drukkere wegen staan heeft volgens mij te maken met oudere regelingen.

  14. Wat ik in deze discussie over verkeersveiligheid nog wel mis, is het gedrag van kinderen/jongeren zelf. Je kunt heel Zwolle bezaaien met verkeersknippen, drempels, stoplichten en weet ik wat nog meer, maar regelmatig brengen fietsers zichzelf in gevaar met onveilig gedrag.

    Als ik door Zwolle rijd, zie ik ontzettend veel fietsers zonder verlichting, fietsers die geen hand uitsteken, die niet normaal afslaan of oversteken, die totaal niet opletten, die druk zijn met bellen, enzovoort. Let er maar eens op; de situatie is schrijnend.

    Afgelopen week stond ik voor een stoplicht dat op groen sprong; ik wilde net optrekken, maar nog gauw moest een fietser even door rood oversteken. Ik zag het op tijd, maar heb wel even getoeterd. Niet dat je daar reactie op krijgt ofzo… – Ja, een paar wachtende fietsers die mij meewarig nastaren en kennelijk niet snappen waarom ik claxonneerde… Want het ligt natuurlijk altijd aan de automobilist.

Reacties zijn gesloten.