Test dynamisch verkeersroutingsysteem regio Zwolle

Zwolle – Op de belangrijkste toegangswegen van en naar Zwolle en Kampen wordt in het najaar van 2011 een innovatief verkeersroutingsysteem in gebruik genomen. Vanaf maandag 29 augustus begint een testperiode van dit nieuwe systeem. Naar verwachting wordt eind oktober het systeem opgeleverd. Dan wordt de regio Zwolle–Kampen beter bereikbaar. Met dit geautomatiseerde systeem, waarbij direct ingespeeld wordt op de actuele verkeerssituatie, loopt Zwolle landelijk gezien voorop. Zwolle wil een gastvrije stad zijn en daar draagt het nieuwe routingsysteem een belangrijk steentje aan bij. 

 

verkeerssysteem.jpg

 

Het routingsysteem is het resultaat van samenwerking tussen Rijkswaterstaat, provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen. Na de verbreding van de A28 en de reconstructie van IJsselallee/Ceintuurbaan wordt een volgende stap gezet in de verbetering van de bereikbaarheid van Zwolle en de regio. Het innovatieve systeem bevordert zowel het comfort als de doorstroming van het verkeer. De weggebruiker kan straks vlak voordat hij Zwolle binnenrijdt op informatiepanelen langs de A28 en de N35 (Heinoseweg) zien welke hoofdverbindingswegen op dat moment de snelste route bieden en kan zelf -op basis van deze info- een keuze maken voor de route met de snelste doorstroming.


Meerdere functies

De informatiepanelen zijn geplaatst langs de N35 ter hoogte van het tankstation tussen Wythmen en Zwolle, op de A28 ter hoogte van Hattemerbroek richting Zwolle en op de A28 tussen de aansluiting Ommen en aansluiting Zwolle- Noord. Op deze elektronische borden vindt de weggebruiker informatie over de reistijden op enkele hoofdroutes op het wegennet rondom Zwolle. Daarnaast tonen deze borden teksten voor de verwijzing naar parkeergelegenheden. Het systeem wordt de komende periode nog uitgebreid met zogenoemde dynamische verkeersverwijzingsborden bij de op- en afritten van genoemde wegen en op belangrijke invalswegen plekken in Zwolle.

De verkeerslichten werken straks niet alleen lokaal, maar op het moment van een calamiteit worden automatisch de instellingen aangepast aan het veranderde verkeersaanbod. Hierdoor wordt de doorstroming zo optimaal mogelijk. In totaal maken 37 verkeerslichten op de corridor Zwolle-Kampen en de buitenring rond Zwolle (Ceintuurbaan, Zwartewaterallee, Blaloweg en IJsselallee) onderdeel uit van het nieuwe systeem.

 

Ook in geval van calamiteiten op de hoofdwegen in en om de stad en ten tijde van evenementen werken de verkeerslichten volgens verschillende scenario’s waardoor weggebruikers sneller en veiliger de stad in en uit kunnen. De informatiepanelen tonen dan de oorzaak en een reisadvies.

De innovatieve techniek voor reistijdinformatie is gebaseerd op Bluetooth signalen geplaatst door de verkeersinformatiedienst (VID). Informatie over de verkeerssituatie wordt, op een anonieme wijze, opgevangen via signalen die door onder andere mobiele telefoons van de weggebruikers worden uitgezonden. Het geautomatiseerde systeem kan daardoor direct inspelen op de actuele verkeerssituatie.

De testperiode loopt van 29 augustus tot eind oktober. De weggebruiker ondervindt hiervan geen hinder. De technische realisatie van het systeem is in handen van Van den Berg infrastructuren BV en Vialis onder projectleiding van de gemeente Zwolle.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

2 gedachten over “Test dynamisch verkeersroutingsysteem regio Zwolle”

  1. Binnenkort zien we elke snelweg en grote weg digitaal worden, elke auto een kastje en maar kijken waar de digitale snelweg ons brengt, letterlijk

Reacties zijn gesloten.