Zwolle – VitalHealth Software en Isala klinieken hebben samen het patiëntenportaal MijnIsala.nl ontwikkeld. Bijzonder aan dit portaal is, dat alle specialismen binnen een ziekenhuis kunnen aansluiten en dat een patiënt de informatie van die specialismen via één loket krijgt aangeboden. Een portaal dat dus naadloos aansluit op het individuele zorgpad van de patiënt, ook als die patiënt bij meerdere specialismen onder behandeling is.
MijnIsala.nl biedt diverse mogelijkheden. De patiënt wordt voorzien van informatie over behandelingen en aandoeningen via bijvoorbeeld instructiefilms of brochures. Ook kan een afdeling via het portaal vragenlijsten voorleggen aan een patiënt. Daarnaast kan de patiënt de agenda inzien met al voor hem ingeplande afspraken met zorgprofessionals, maar ook delen van het eigen patiëntendossier. MijnIsala.nl biedt verder de mogelijkheid dat patiënten, als een afdeling dat wil, zelf vervolgafspraken kunnen inplannen. Via het forum is online-contact met lotgenoten mogelijk en de behandelaar kan geraadpleegd worden via de zogenaamde eConsult.
De informatie in het portaal is goed beveiligd. Isala klinieken voldoet aan het gewenste niveau van informatiebeveiliging die binnen de zorg geldt. Met het persoonlijke DigiD moet een patiënt zich eerst identificeren voordat delen van het eigen patiëntendossier ingezien kunnen worden.
Betrokkenheid gebruikers
Bij de ontwikkeling van MijnIsala.nl zijn artsen, verpleegkundigen en patiënten van de Isala klinieken betrokken. De feedback die medewerkers en patiënten gaven gedurende het ontwikkeltraject heeft gezorgd voor een applicatie die nauw aansluit op de wensen van beide typen gebruikers. Daardoor is voor zowel patiënt als zorgprofessional een gebruikersvriendelijk en veilig patiëntenportaal tot stand gekomen.
Gefaseerde uitrol
Het nieuwe patiëntenportaal wordt binnen de Isala klinieken gefaseerd uitgerold. De afdeling Longgeneeskunde en het HIV-behandelcentrum hebben het portaal recent in gebruik genomen en binnenkort vindt de uitrol plaats op de afdeling Cardiologie. Ook andere afdelingen zoals het Oncologisch centrum Isala en Maag-, Darm- en Leverziekten hebben hun interesse al getoond. Op basis van de snelheid waarmee interne werkprocessen aangepast kunnen worden, kunnen andere afdelingen op termijn ook gebruik maken van het portaal. MijnIsala.nl is zo ontwikkeld, dat afdelingen zelf kunnen bepalen welke onderdelen ervan in gebruik worden genomen. Als een afdeling nu gebruik maakt van een landelijk patiëntenportaal dan blijft dat in de toekomst mogelijk, maar kan via MijnIsala.nl ingelogd worden. Hiermee wordt voorkomen dat patiënten meerdere malen op verschillende portalen moeten inloggen.
Super handig zo met Covid-19 nu als er geen minuut verspild kan worden om levens te redden. Regeren is vooruitzien!