Zwolle krijgt eerste fietsrotonde van Nederland

Zwolle – Zwolle legt als eerste gemeente in Nederland een fietsrotonde aan. In het voorjaar van 2013 wordt de kruising Wipstrikkerallee-Vechtstraat een fietsrotonde, die er voor zorgt dat fietsers veiliger en sneller kunnen oversteken. De maatvoering is niet gelijk aan de reguliere rotonde. Zowel diverse belangen groepen als landelijke experts zien de meerwaarde in de fietsoversteek met fietsers in de voorrang.

fietsrotonde.jpg
Tekening: Gemeente Zwolle

Een groot voordeel van de fietsrotonde is dat de fietser geen wachttijd heeft bij het oversteken en de rotonde past in het verwachtingspatroon van de automobilist. De automobilist daarentegen moet voorrang verlenen. De traditionele kruispuntvorm met fietsers in de voorrang heeft slechts één conflictpunt. Echter het verschil in maatvoering van de Wipstrikkerallee en de fietsoversteek is zo groot dat de automobilist deze voorrangssituatie gauw over het hoofd ziet. “Om de juiste oplossing te vinden voor de fietsoversteek, hebben wij de gebruikers en deskundigen bij elkaar gebracht. Met diverse belangengroepen en landelijke experts waaronder het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte CROW, hebben we met een proefopstelling op het terrein van de IJsselhallen gekeken naar de maatvoering en de uitzichthoeken. De partijen zijn enthousiast over de nieuwe rotondevorm. Ik ben blij dat we samen met deze partijen tot een oplossing zijn gekomen en een maatwerk kunnen leveren om Zwolle steeds verkeersveiliger te maken”, aldus verkeerswethouder René de Heer.


De Philsofenallee en Vondelkade vormen een belangrijke fietsverbinding van Zwolle Oost richting de binnenstad en het station. In de huidige situatie is de oversteek Wipstrikkerallee-Vechtsstraat, gelegen ter hoogte van de Philosofenallee, voor de fietsers oncomfortabel. Fietsers vinden dat ze lang moeten wachten en voelen zich onveilig bij het oversteken.

Samen met belangengroepen zoals Fietsersbond, verkeersouders van de basisscholen, politie IJsselland en de wijkvereniging Wipstrik heeft de gemeente gezocht naar een kruispuntoplossing die de verkeerssituatie moet verbeteren. Het ontwerp dat in een verkeersader past en waar een groot draagvlak voor is, is een fietsrotonde. Daarnaast sluit een fietsrotonde goed aan bij een belangrijke fietsroute in de stad.

Voor de stad Zwolle, maar ook voor andere steden in Nederland is het monitoren van deze nieuwe kruispuntvorm van belang. Hiermee wordt informatie verkregen over het functioneren van de rotonde die gebruikt kan worden bij de toepassing van fietsrotondes op andere locaties in Zwolle en in andere steden. Er wordt een nulmeting uitgevoerd en na de realisatie vindt gedurende een jaar op verschillende momenten verkeersonderzoek plaats.

De Philosofenallee wordt een fietsstraat, de fietsronde maakt hier deel van uit. De provincie Overijssel draagt hier financieel aan bij vanuit het subsidieprogramma Investeren Met Gemeenten. Het college geeft met de aanleg van de fietsrotonde uitvoering aan het besluit van de Zwolse gemeenteraad van mei 2011.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

26 gedachten over “Zwolle krijgt eerste fietsrotonde van Nederland”

  1. Hele slappe claim. Dit is gewoon de zoveelste rotonde waarbij fietsers voorrang hebben op auto’s, daar liggen er al ik weet niet hoeveel van in Nederland. Sowieso in Utrecht en Den Bosch waar de fietspaden los liggen van de rijbaan en dan heb ik het nog niet eens over alle minirotondes waarbij de fietser voorrang heeft op de fietsstrook aan de buitenkant.

  2. Tof! Heeft de gemeente ook gekeken naar de gevolgen voor het autoverkeer? Als de spits iets drukker dan gemiddeld is staat het al vast tot halverwege de Hanekamp en halverwege de Wipstrikkeralllee. Ik gok dat het in deze nieuwe situatie niet heel veel beter gaat worden, immers nog een extra punt erbij waar auto’s voorrang moeten verlenen.

    Overigens snap ik dat de gemeente graag ziet dat Zwollenaren op de fiets klimmen, ik doe dat zelf ook graag en regelmatig. Maar het gaat niet lang meer duren voordat je helemaal niet meer de stad doorkomt met de auto. Er zijn steeds meer punten waar de fiets voorgetrokken word, voorrang krijgt, op een hoger plan gezet word dan de auto.
    De fietsers gaan zich er ook steeds meer naar gedragen, denken dat ze onoverwinnelijk zijn ‘omdat die auto toch wel stopt’ Ze hebben bijna overal voorrang, en waar ze het niet hebben pakken ze het wel…

  3. @duurzaamzwolle

    Op de Vechtbrug veranderd de straat van naam. Tussen de rotonde op de Hanekamp en de brug in is het nog Wipstrikkerallee. 😉

  4. Ben ook erg benieuwd welke consequenties’s dit gaat hebben voor het autoverkeer. Dit staat zo vaak vast, al voor de hanekamp rotonde.
    Misschien dat daar ook veel verkeer tussen zit, dat centuurbaan, nu er nog gewerkt wordt links laat liggen.

  5. Al ver voor de werkzaamheden stond, en nu staat, er in de spits een file in de Vechtstraat richting Hanekamp. Als straks alle fietsers daar voorrang gaan krijgen staat het straks ter hoogte van het kruispunt Middelweg/Thomas à Kempisstraat/Vechtstraat al vast. M.i. onvoldoende over nagedacht. Er is ook een mogelijkheid de fietsers te laten oversteken via de rotonde van de Hanekamp. 40 meter omweg hooguit.

  6. Het college geeft met de aanleg van de fietsrotonde uitvoering aan het besluit van de Zwolse gemeenteraad van mei 2011.

    Tegen te houden valt het blijkbaar niet meer. Geeft toe voor de fietser is het een vervelende plek om over te steken.
    Maar of dit de oplossing is? Voor de fietser misschien wel. Maar voor de doorstroming van het overige verkeer, heb ik mijn twijfels.

  7. Hele goeie zaak, dat de gemeente het verkeersprobleem hier aanpakt. Ongelooflijk dom, zo’n reactie van “Dieze”, dat hij dan nog harder kan jakkeren. Bijna dagelijk vinden hier bijna-ongelukken plaats en vaak echte ongelukken. Met name kinderen en ouderen zijn vaak de dupe van het geen voorrang verleend krijgen, bij het van richting veranderen.
    Heb direct zicht op deze kruising en de politie en ambulance zijn hier vaak nodig. Mede doordat veel malloten denken, dat het hier de A28 betreft met bijbehorende snelheid.
    Bij iets nieuws uitproberen, bestaat er altijd een risico, dat iets niet lukt. Waneer de gemeente dit probleem echter niet aanpakt en er steeds meer ongelukken gebeuren, krijgen ze ook weer een bak commentaar over zich heen.
    Zullen we gewoon eerst eens even afwachten, of het (hopelijk) succesvol is?!

  8. Goede zaak deze rotonde, het is voor fietsers een erg gevaarlijk punt om over te steken, als die dagelijkse file van auto’s er toch al staat is het een kleine moeite om even te stoppen voor de fietsers om daarna enkele tientallen meters verder weer aan te sluiten bij het verkeer dat er toch altijd al staat voor de stoplichten van het kruispunt Middelweg/Thomas à Kempisstraat en de Hanekamp rotonde 😛

  9. Waardeloos plan wat onnodig geld gaat kosten. Waarom niet een drempel zodat het verkeer af moet remmen en ze de fietsers eerder ziet/niet over het hoofd zien. Niet gelijk voorrang geven maar door middel van kruizen op de weg wel aangeven dat als het verkeer stil staat dit wegvak open moeten houden voor passerende fietsers.

    Deze weg staat tijdens de spits al vast en daar gaat deze rotonde ook nog eens bij helpen. Straks staat er een vrachtauto vol over die rotonde en kunnen fietsers geen kant op en auto’s moeten daarna nog eens onnodig lang gaan wachten om al die fietsers voor te laten gaan.
    Ook goed voor de luchtkwaliteit al die wachtende auto’s.

    Met een beetje geluk lopen de werkzaamheden op de Ceintuurbaan uit en het je straks alleen nog de IJsselallee waar je “normaal” over heen kan rijden.

  10. @Hans:

    De fietsers gaan zich er ook steeds meer naar gedragen, denken dat ze onoverwinnelijk zijn ‘omdat die auto toch wel stopt’ Ze hebben bijna overal voorrang, en waar ze het niet hebben pakken ze het wel…

    Dat laatste hoort natuurlijk niet. Maar moet je ook eens kijken naar het gedrag van automobilisten op die bewuste plek.
    Ze sluiten aan in de stroom richting de rotonde (die er al ligt). Ze blijven dan gewoon ook stil staan op de plek waar die nieuwe rotonde moet komen. Fietsers kunnen dan dus niet oversteken vanwege een blokkerende auto. Maar de auto heeft toch voorrang? Klopt maar dat wil niet zeggen dat hij dan maar een kruising mag blokkeren (wat dus wel veel gebeurt).

    Er moet daar wel wat gebeuren. Want behalve de blokkerende auto’s heb je ook de te hard rijdende auto’s waardoor fatsoenlijk voorsorteren er ook niet bij is want je bent je leven niet zeker als je op dat slappe excuus voor een ‘voorsorteerstrookje’ voor fietsers terecht wil komen.

    @FCZZ:
    Kruisen op de weg….. leuk idee maar
    1) het heeft geen enkele wettelijke betekenis
    2) mensen trekken zich van zo’n kruis geen bal aan (kijk ook eens op parkeerplaatsen, waar ze rustig op kruisen parkeren)

    Het is een mentaliteitskwestie van automobilisten die op die plek moet veranderen. Minder hard rijden en dus inderdaad niet kruisingen blokkeren.

  11. achja ze praten wel over gevaarlijk oversteken van fietser maar laten de fietsrs zich ook maar een keer gedragen naar een automobilist.wat maken fietser er een zooi van op de weg en lappen bijna ook alles aan een laars wat maar iets temaken heeft met verkeersregels.geloof dat ze ook maar eens een rijbewijs voor fietsers in moet gaan voeren krijgen die ook eens een beedje opvoeding in verkeersregel.>:(>:(een rotonde voor fietsers je lach je toch dood zolang fietsers zich ook niet kunnen gedragen zullen ongevallen altijd blijven bestaan.maar ja daar hebben dit soort mensen toch schijt aan want de automobilist krijgt toch altijd de schuld als men een fietser aanrijdt

  12. Bericht door tja, op 12 juli 2012 om 14:19
    op de weg en lappen bijna ook alles aan een laars wat maar iets temaken heeft met verkeersregels.geloof dat ze ook maar eens een rijbewijs voor fietsers in moet gaan voeren krijgen die ook eens een beedje opvoeding in verkeersregel.

    Laat me niet lachen….. Alsof dat rijbewijs voor automobilisten zo goed werkt bij het opvolgen van de regels.

  13. Wat moet ik me trouwens voorstellen bij een fietsrotonde?
    De rotonde bij de Hanekamp is toch ook een rotonde waar fietsers voorrang krijgen? What’s the difference?

  14. Deze rotonde is wel een rotonde voor fietsers maar níet voor auto’s, daarin lijkt hij uniek te zijn.

    Auto’s kunnen alleen rechtdoor of rechtsaf maar niet linksaf of 3/4e rond.

  15. Ohja nu zie ik het, de groene middenberm. Dat kon nog weleens een onduidelijke situatie vormen voor automobilisten die denken dat de rotonde ook voor auto’s is.
    Maar we zullen het allemaal wel gaan zien. Laten we hopen dat de verkeerssituatie er inderdaad veiliger op wordt, maar ik houd m’n hart vast.
    Als ik de afbeelding goed bekijk, krijg je nu volgens mij niet meer dat automobilisten zo brutaal zijn om vanaf de Vondelkade over te steken via de vluchtstrook naar de Philosofenallee en vice versa.

    Wat ik overigens ook erg beroerd vind (maar dat valt weinig aan te doen qua wegenbouw) is dat 9 van de 10 auto’s die vanaf de rotonde bij de Hanekamp richting de Vechtstraat, de richtingaanwijzer naar rechts nog aan hebben omdat de weg op dit stukje iets afbuigt naar rechts. Hierdoor ontstaan er regelmatig misverstanden waarbij het voor het verkeer bij de oversteekplaats lijkt alsof de automobilist naar rechts (naar de Vondelkade) wil afslaan.

  16. Haha! Dat gaat een drama worden!

    Ach Jolien87, eergisteren zag ik in Groningen één of andere idi*#t die vol vertrouwen de rotonde op reed met het richting licht naar RECHTS aan en vervolgens vrolijk 3/4 rotonde reed. Hij heeft het richtinglicht zelfs halverwege nog uit gedaan en opnieuw aangezet toen hij daadwerkelijk van de rotonde afging.

    Mensen snappen de meest simpelen dingen (in het verkeer) nog niet…laat staan dat we het nog moeilijker moeten maken!

  17. Ik vind het wel een goed idee, omdat de verbinding tussen de fietsstraat Vondelkade en de toekomstige fietsstraat Philosofenallee beroerd is. Fietsers staan daar vaak te wachten. Het is vooral druk voot automobilisten bij slecht weer. Zij zitten behaaglijk in hun auto en zijn soms te beroerd om de oversteekplaats voor fietsers vrij te laten. Qua tijd maakt dat voor hen niets uit, omdat ze toch weer moeten wachten voor de volgende rotonde. Dit idee biedt een goede oplossing voor de fietsers.

Reacties zijn gesloten.