Zwolle – Windesheim organiseerde op woensdag de jaarlijkse Techniekdag. Op deze dag maakten ruim 300 derdejaars havo/vwo-leerlingen uit de regio kennis met techniek en ICT. Aan de hand van de zeven werelden van Techniek en ICT organiseerden de technische- en ICT-(leraren)opleidingen deze dag verschillende workshops. Helaas was er niet voor alle workshops evenveel animo, en werden er een aantal onderdelen afgelast.
De Techniekdag maakte deel uit van de loopbaanoriëntatie en -begeleiding waaraan de leerlingen deelnemen op hun eigen school. De leerlingen hadden vooraf een keuze gemaakt uit een van de werelden van Techniek en ICT, bijvoorbeeld Mobiliteit & Ruimte, Lifestyle & Design, Science & Exploration of Mens & Medisch. Aan elke wereld werden drie workshops gekoppeld waarin de leerlingen aan de slag gingen met onder meer het bouwen van de sterkste brug, het ontwikkelen van een game, het nieuwe bouwen, autonome auto’s en hoe je op afstand (computergestuurd) zorg kunt verlenen. Door het zelf te doen, ervaarden de leerlingen dat wetenschap en techniek uitdagend en belangrijk zijn.
Techniek blijkt nog meer te verzanden in ICT en iets van een praktijkopleiding om vakmensen op te leiden is kennelijk niet meer in beeld.
Dat was allang bekend maar deze actie (jaarlijkse techniekdag) mist kansen en doelen.
We hebben ook uitvoerende vaklieden nodig ipv ICT tijgers.
Die kunnen het niet uitvoeren!