Nieuwe digitale flitspalen in regio Zwolle

Zwolle – In het politiedistrict IJsselland wordt op twee locaties een nieuwe digitale flitspaal geactiveerd. Op de Oldeneelallee in Zwolle en op de N50 bij Zalk komt een nieuwe paal. Deze twee flitspalen maken deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen. De nieuwe digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de verouderde, analoge flitspalen stonden of staan op nieuwe locaties. Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen.

 politie_logo_4.jpg

De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie. Dit project heeft als doel om de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.

Flitser
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord. Hierdoor worden gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol die ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser heeft geen last van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben geen hinder van flitslicht.

Roodlichtcamera
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijdt, maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

48 gedachten over “Nieuwe digitale flitspalen in regio Zwolle”

  1. 😀 Goeie zaak! Jammer dat het er maar twee zijn. Mogen er van mij nog wel meer bij komen. Mooi kleurtje geven zodat ze niet zo opvallen in de omgeving.

  2. Nog meer? Jasper toch, laatst in een file moeten staan omdat ze zonodig moesten flitsen, verkeer loopt erop vast op de snelweg.

    Gewoon die strepen er op en zorgen dat ze opvallen zodat, ook als ze uitstaan effect op de weggebruiker hebben. Fiets je er niet te hard langs? 😉

  3. Misschien dat ze in woonwijken ook flitspalen kunnen neer zetten maar dat zal wel niet genoeg opbrengen.Het is allemaal wel zo ongeloofwaardig geworden ,bewust worden van de overtreding en het gedrag sneller aanpassen.Ik zie nooit politie in woonwijken of laat ik het anders stellen als je ze belt heeft het geen prioriteit.

  4. @Derk als iedereen zich aan de snelheid houdt, ontstaat er geen file door flitspalen. Als een paal flitst, is het je eigen schuld.

    Te hard fietsen heb ik één keer gedaan. Had me tof geleken als er een flitser stond 😛

    @ziezooo ik ben voor flitspalen in de woonwijk. Neemt niet weg dat ze elders ook mogen staan, en nut hebben.

  5. Bericht door ziezooo, op 11 november 2014 12:39

    Misschien dat ze in woonwijken ook flitspalen kunnen neer zetten maar dat zal wel niet genoeg opbrengen.

    Nou, dat denk ik wel eerlijk gezegd. Kijk eens hoe snel ze rijden op de Rijnlaan of de Middelweg. Gaat geld opleveren

  6. Als iedereen zich aan de snelheid houd, wat zal er dan een groot gat in de begroting van de regering komen. Vooral die kleinere overtredingen van een paar kilometer per uur te snel. Automobilisten zijn de grootste melkkoe van deze regering. Flitspalen bij kruispunten met verkeerslichten mogen van mij ook overal. Door rood rijden brengt de verkeersveiligheid ernstig in gevaar. Een paar kilometer per uur te hard rijden vaak totaal niet.

  7. Het braafste jochie van de klas, Jasper. Gaat toch fietsen man. Je kunt merken in je opmerkingen dat je een trein reiziger bent en weinig ervaring op de weg hebt.

  8. @benjie ik heb al 17 jaar mijn rijbewijs en zeker 300 ton op de persoonlijke teller. Maar ja, ik ben een treinreiziger.

    Daarnaast ben ik niet een dumbass en hou ik er rekening mee dat als ik te hard rij, ik een boete kan krijgen. Als ik die dan toch krijg, geef ik de enige verantwoordelijke de schuld (dat ben ik dan zelf dus).

  9. Het vormt een substantieel deel van de begroting in dit land.
    Het is gewoon te zielig voor woorden dat het hele land volgepleurd wordt met deze volautomatische incassomachine’s. kansloos.

  10. Bericht door Japser, op 11 november 2014 16:21
    Weet je wat pas dom is? Weten dat ze er staan en dan alsnog bewust te hard rijden!

    [/quote

    Dat is een goeie Japser.::D

  11. Klopt db, maar hoeveel mensen rijden per ongelijk door rood. Gelijk een bon van een week salaris of de helft van je vakantie geld gaat dan wat te ver.

    Ik had in 93 al een speltje van wensink van een miljoen km .

  12. Beste Japser:
    Jouw enige argument is: eigen schuld dikke bult, moet je maar niet te hard rijden.
    Je bent een zwart/wit denker.
    Als de gemiddelde automobilist in Nederland 30 sec niet op zijn teller kijkt is de kans groot dat je 5 a 6 km/u te hard rijdt en dus een boete krijgt.
    Hier is geen enkele sprake van een bestraffende maatregel.
    Het is een volautomatisch innen van geld.

    Kortom: wees niet zo’n moraalridder man.

  13. Viper, het gaat toch niet om de boete? Die krijg je gewoon wanneer je te hard gereden hebt. Dat gebeurt de meesten van ons weleens. Het gaat om het gevaar van te hard rijden. De relatie tussen snelheid en ongelukken is voldoende aangetoond (bijvoorbeeld op de ring in Zwolle; vroeger een van de gevaarlijkste wegen, nu met de intensieve controle niet meer). Zeker in woonwijken met kinderen met onverwachts gedrag. Ik was vanochtend getuige van een aanrijding in een 30-kilometerzone. Gelukkig viel het leed mee, maar het drukt je wel weer eens op het feit dat het ook anders kan aflopen.
    Ik zal ook wel een moraalridder zijn. Liever dat dan een ongeluk met ernstige gevolgen veroorzaken omdat ik haast had.

  14. Als ze toch met flitspalen bezig zijn, zet dan zo’n combipaal bij de kruising Middelweg-Waallaan en die ?? 642 miljoen die we aan Europa moeten terugbetalen is in no-time bij elkaar geflitst!

  15. @Viper klopt, en daarom zit er een marge op je snelheidsmeter, op de flitser en op de boete. 5km/h te hard op de bon betekend minstens 10km/h te hard op de teller.

    @Kok als je niet normaal kunt discussieren ga ik er niet op in.

  16. Dag @Japser, onder normaal discussiëren verstaan we ook fatsoenlijk taalgebruik. Althans, ik wel.
    Wanneer je andere mensen verwijt dat ze niet volgens jouw maatstaven ‘normaal’ kunnen deelnemen aan een discussie, staat het niet bepaald chique wanneer je zelf niet capabel genoeg bent om de Nederlandse taal te beheersen.
    ‘Betekend’ is in bovengenoemd geval derde persoon enkelfout, dat is dus stam + t. Betekent dus.
    Iets met pot & ketel. 🙁

  17. enkelfout

    ;D Bewijst maar weer eens dat we allemaal weleens zondigen tegen het correcte Nederlands en elkaar dus daarop maar beter niet de maat kunnen nemen….

  18. @Criticus: jammer, nou kaap je net de kans die ik voor @Japser open liet voor z’n neus weg! 😮 😀

    @Dame: eens, maar geldt dat ook niet voor anderen de maat kunnen nemen m.b.t. ‘normaal’ discussiëren? Verschilt ‘normaal’ (volgens de norm) niet per persoon?

  19. @G.Geerink Ik ben het met je stelling eens voor zover mensen duidelijk willen discussiëren. In de bijdragen van Kok123 hier kan ik geen uitnodiging tot discussie ontdekken, alleen op personen (Jasper en Jacob) gerichte opmerkingen. Jij wel?
    Persoonlijk negeer ik dat soort bijdragen: erop ingaan leidt tot een vloedgolf aan off topic-reacties (net zoals de laatste bijdragen nu).

  20. @Dame,
    Als je te hard rijdt krijg je een boete. Zeer Terecht.
    De relatie verkeersveiligheid en ongevallen hangt niet 100% af van een te hoge snelheid. Het wordt wel graag en makkelijk beweerd door Den Haag en door mensen als Japser (ja ik wordt persoonlijk) maar het is kortzichtig en vaak gebaseerd op persoonlijke ergernissen. Ik weet er alles van, bij mij in de straat mag je 15 en vooral koeriers rijden hier vaak plankgas. Wat ik wil zeggen: er zijn veel meer factoren die de verkeersveiligheid in gevaar brengen. De meeste ongevallen ontstaan bv. door te weinig afstand houden. maar ja, daar verdienen we geen geld aan he? handhaven daarop levert te weinig op.

  21. Gewoon flinke boetes uitdelen aan die gasten die zich niet aan de max snelheid willen houden….
    ZE moeten ook wat mij betreft vaker in Assendorp waar al die winkeltjes zitten, controleren want wat daar elke dag rijdt en hoe asociaal dat is is gewoon niet normaal…

  22. @Viper Dus onderzoeken waaruit blijkt dat na invoering van een 30-kilometerzone in woonwijken het aantal ongevallen sterk afnam, hebben zich op het verkeerde aspect (snelheid) gericht?

  23. @Viper ik zeg helemaal niks over waarom er geflitst wordt of wat het nut is. Ik zeg alleen dat ze er vooral mee door moeten gaan zolang er nog zoveel mensen zijn die een vrijwillige bijdrage willen doen. En ja, ook ik heb er wel eens één gehad, maar ik ga niet klagen. Eigen schuld, dikke bult.

  24. Ik ben het helemaal eens met Dame en Japser. Ik krijg ook weleens een bekeuring omdat ik te hard rijd. Dat is gewoon mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik krikg ze echter nooit voor te hard rijden in de bebouwde kom. Per ongeluk door rood rijden? Tuurlijk, voordat een verkeerslicht op rood springt wordt het eerst oranje, tijd genoeg om te remmen dus.

  25. Het staat mij zo tegen dat de mentaliteit in dit land zo verhufterd, en dat dat alleen maar tegengegaan wordt met maatregelen als flitspalen.

  26. Kijk je wel eens Wegmisbruikers Viper? Daarin worden met de videocamera de grootste hufters er tussenuit gehaald. Puur mensenwerk. Ook worden er her en der onverwachts verkeerscontroles gehouden (bijvoorbeeld met laserguns) zodat haastigen snel tegen de lamp lopen. Het is dus echt meer dan flitspalen alleen.

  27. @Japser Dat van die marge op de snelheidsmeter is natuurlijk onzin. Ten eerste is die marge tegenwoordig verwaarloosbaar, ten tweede kun je ?berhaupt niets met de waarde die je snelheidsmeter aangeeft. Als dat ding stuk blijkt te zijn en een te lage snelheid aangeeft is er geen rechter die erin meegaat daar de schuld op te schuiven. Dus die onzin dat als je 70 rijdt er wel 80 op je meter zou staan kan ik niks mee.

  28. @wlansink als jij voor 70 wordt beboet, stond er geen 70 op je teller, en je weet het. Je hebt sowieso al de 3km marge op de boete. En er is geen autofabrikant die de snelheidsmeter perfect kalibreert.

  29. Overigens als je bang bent dat je soms misschien per ongeluk te hard rijdt, kun je natuurlijk ook standaard een paar kilometer zachter rijden.

  30. @wlansink
    Als ik jouw artikel erbij mag pakken, daarin staat:

    Bij een snelheid van bijvoorbeeld 120 kilometer per uur is afhankelijk van het type auto de afwijking op de snelheidsmeter volgens de bond zo’n 4 tot 8 kilometer.

    Dan zit je bij 70 km/h alsnog op zo’n 2 tot 4 km/h afwijking. Neem daarbij de 3 km/h marge bij 70 km/h, dan rijd je, als je tenminste 70 op je teller wil aanhouden maar even niet oplet en dan 5 km/h te hard rijdt, dus net op de grens van geflitst worden in het minst gunstige geval.

    Nog altijd weinig aan de hand dus als je je teller gewoon met regelmaat in de gaten houdt.

  31. Ohja, en nee, ik ben geen moraalridder, ook ik rijd wel te hard op sommige plekken maar op andere plekken rijd ik juist bewust onder de vmax (bijvoorbeeld in woonstraten waar 50 km/h toegestaan is, daar wil ik ook nogal eens maximaal 40 km/h rijden)

  32. Interessante discussie!

    Wat ik me afvraag is hoe de politie kan aantonen dat een flitspaal de verkeersveiligheid verhoogt.
    Op de IJsselallee gebeuren erg weinig ongelukken. Toch wordt daar door bijna iedereen ver boven de maximum snelheid gereden.

    Ik ben het wel eens met de stelling, dat je enkel jezelf kunt verwijten als je een snelheidsbekeuring krijgt. Maar het is soms wel zuur. Zo heb ik een tijd geleden een bekeuring om 2.44 uur gekregen op een weg in Almelo. We hadden een optreden gehad en ik heb dus midden in de nacht iets te snel door de bebouwde komt gereden. Ik weet: te snel is te snel, maar het is wel zuur.

Reacties zijn gesloten.