Zwolle – In Zwolle zijn drie nieuwe digitale flitspaal geactiveerd. Het gaat om twee palen aan de IJsselallee en een paal aan de Hasselterweg in Zwolle. De flitspalen maken deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen. De digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de verouderde, analoge flitspalen stonden of staan op nieuwe locaties.
Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie. Dit project heeft als doel om de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
Via Lees verder meer nieuws en foto’s…
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord. Hierdoor worden gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol die ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser heeft geen last van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben geen hinder van flitslicht.
Roodlichtcamera
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.
Hoe hard moet me nu rijden om niet geflitst te worden?
Rectificatie: “te worden” moet zijn “te kunnen worden”.
Niet harder dan de toegestane maximale snelheid?
Het mag wat kosten die nieuwe flitsbakkies!
O ja, dat kan natuurlijk ook 😉
KASSSSSSSSSSSSSAAAAA !!!!;)
pedaalemmerzakkie erover
Wie kan de juiste lokaties doorgeven ??
@Ren dat maakt toch niet uit, je moet je overal aan de snelheid houden.
braak!….kom op jasper, dit is te erg…
😉
Wat bedoeld je Mul? Heb jij een speciaal rijbewijs of ben je van koninklijke bloede of zo?
@Mul wat is te erg? Dat ik tegen snelheidsovertreding ben? Ja, stel je voor zeg.
Nee, dat moet je zelf weten. Maar bij je opmerking zie ik de correcte blik van Koos Spee voor me.8)
Dit heeft niets meer met verkeersveiligheid te maken. Wil je dat mensen niet door rood rijden of met hoge snelheid over een kruispunt denderen, zet dan een duidelijk zichtbare flitspaal neer. Daar gaat een preventieve werking van uit. Deze kleine en hoog opgehangen kastjes zie je snel over het hoofd, waardoor de preventieve werking compleet verloren gaat.
Dan kun je van mening zijn dat de overtreders het vanzelf gaan voelen middels de boetes, maar dan is hetgeen dat men met deze flitspalen had willen voorkomen al gebeurt. Of zou het dan toch om de inkomsten uit boetes gaan?
@Mul ik vind gewoon dat niemand mag zeuren over boetes of de manieren waarop die worden binnen gehaald. Boetes zijn te voorkomen. Makkelijk te voorkomen.
Als kanttekening: zelf rijd ik ook wel eens te hard en ik heb zelfs (jaaaaaaaaaaaren geleden) al wat bekeuring er voor gehad. Maar ik heb er nooit over geklaagd 🙂
Ach jawel, ik bedoel het ook niet al te serieus. Het deed me gewoon aan Koos Spee denken en maakte van daaruit een opmerking. That’s all8)
Ze kunnen die dingen ook wel boven de A28 hangen, dat levert lekker wat op. Zo rond spitstijd ’s ochtend en ’s avonds menen heel veel dat je daar wel 130 kan op de derde baan die dan open staat. 80 is dan de maat. Ik vind het goed hoor, al die sponsors van ons wegennet. Thumbs up.
Zolang het voor de politie een enorme melkkoe is, snap ik wel dat die dingen blijven. Ze zijn ten slotte in no-time terugverdiend. Wij doen dat toch zelf?
@M; preventief werkt het altijd. Ik rijd wekelijks over de ijsselallee en ik weet dat ik bij 2 kruispunten moet inhouden :). Voor en na de BP…..
Ik houd nooit in op punten waar ze controleren. Ik heb crusecontrol. Kun je precies de toegestane snelheid rijden.
Een melkkoe voor de samenleving, niet vanwege het boetegeld maar voroal vanwege bespaarde kosten na ongelukken. Jarenlang stond de ring in Zwolle hoog op de verkeersongevallenlijst. Dat is veranderd na het veelvuldige flitsen. Je rijdt toch niet niet te hard om een boete te voorkomen, maar vanwege je eigen en andermans veiligheid. Zo, nu heeft Mul weer een Koos Speemomentje.:)
De palen op de zwartewaterallee zijn hun kop kwijt?
gaan we hier ook nieuwe krijgen?