Zwolle – De cijfers van de jaarlijkse OV-klantenbarometer zijn bekend gemaakt. De Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen krijgen evenals vorig jaar een positieve beoordeling. Deze regionale treindienst krijgt van haar reizigers een algemeen oordeel van 7,7. Dat is een tiende hoger dan vorig jaar. De Kamperlijn, de trein tussen Zwolle en Kampen, kreeg het cijfer 7,5 gelijk aan vorig jaar. De trein tussen Zwolle-Enschede deed voor het eerst mee als regionale treindienst en ontving een 7,0 als rapportcijfer.
De reiziger oordeelde ook positief over het busvervoer in de provincie Overijssel. Met een reizigersbeoordeling van 7,7 in Midden-Overijssel en 7,6 in Twente scoort de vervoerder Syntus boven het landelijke gemiddelde. Gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincie Overijssel is zeer tevreden met de hoge cijfers voor het trein- en busvervoer in Overijssel. “Hieruit blijkt dat de investeringen die wij als provincies doen om het gemak en comfort van de reizigers te vergroten effect hebben. Samen met de vervoerders blijven wij alert op mogelijke verbeteringen. De uitkomsten van de OV-Klantenbarometer leveren daar een waardevolle bijdrage aan.”
Vechtdallijnen
Arriva rijdt in opdracht van de provincies Overijssel en Drenthe de Vechtdallijnen. Naast het algemene oordeel voor de Vechtdallijnen geven reizigers cijfers aan verschillende aspecten van de rit. De vriendelijkheid van het personeel op de lijn Zwolle-Emmen waarderen reizigers voor het derde jaar op rij met een 8,1. Ook de aspecten instapgemak (8,9) en punctualiteit (7,8) worden opnieuw goed gewaardeerd. Reizigers van de Vechtdallijnen zijn iets kritischer geworden op netheid. Beide trajecten verliezen een aantal tiende punten op dit onderdeel. Zwolle-Emmen krijgt een 7,8 en Almelo-Mariënberg een 7,2. Het traject Almelo-Mariënberg krijgt dit jaar ook een minder goede waardering voor het aspect geluid (5,7).
Bovendien geven reizigers aan dat de informatievoorziening nog altijd verbeterd kan worden. Reizigers geven de treindienst Almelo-Mariënberg wel een hoog cijfer voor het onderdeel zitplaats (8,9). Bij reizigers op het traject Zwolle-Emmen is de waardering voor de ‘zitplaatsgarantie’ van 7.9 naar 8.1 gegaan. Het traject Almelo-Mariënberg kampte met veel storingen in de periode dat de enquêtes zijn afgenomen, wat het verschil in waardering mogelijk verklaart.
Gedeputeerde Boerman: “In mei dit jaar gaat de schop in de grond voor het traject tussen Almelo-Mariënberg-Hardenberg. Het spoor wordt vernieuwd en de snelheid gaat omhoog. Hiermee verbeteren we onder andere de betrouwbaarheid van de dienstregeling en krijgen de reizigers een directe verbinding met Hardenberg.” Naast de verbeteringen aan de lijn Almelo-Mariënberg worden de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede ook aangepakt. Eind 2017 rijden er nieuwe, elektrische treinen op deze trajecten.
Busvervoer Midden-Overijssel en Twente
Syntus verzorgt het busvervoer in Midden-Overijssel en Twente in opdracht van de provincie Overijssel. Ten opzichte van andere vervoerders scoort Syntus met name goed op de onderdelen zitplaats, instapgemak, reisinformatie, klantvriendelijkheid, rijcomfort en prijs. Daarnaast worden veiligheid in het algemeen, tijdens de rit en bij de instaphalte als goed beoordeeld. Ook zijn de reizigers positief over het gemak van het kopen van een vervoerbewijs en het laden van reissaldo.
V-reizigers in Nederland waarderen eind 2015 de kwaliteit van hun rit in het algemeen met een ruime 7,5. Om precies te zijn met een 7,53, het hoogste cijfer sinds het begin van de metingen in 2001. Ook dit jaar heeft het gebruiksgemak van de OV-chipkaart weer een hoger cijfer gekregen; van een 7,8 in 2014 naar een 8,3 in 2015. De score voor het gemak om een vervoerbewijs op te laden steeg van een 7,5 naar een 7,8.
Voor de OV-klantenbarometer vulden in het najaar van 2015 89.617 reizigers een schriftelijke enquête in tijdens hun reis met bus, tram, metro, regionale trein en boot. Het onderzoek wordt jaarlijks in de periode eind oktober tot begin december gehouden en is daarmee het grootste landelijke onderzoek onder reizigers in het regionaal openbaar vervoer. De OV-Klantenbarometer is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. Alle resultaten zijn te vinden op: www.crow.nl/ov-klantenbarometer2015.
Over het algemeen ben ik wel tevreden over het Openbaar Vervoer hier in de omgeving, maar er zijn ook zeker verbeterpunten.
Kijk naar de aankomst- en vertrektijden in de avonduren en op zon- en feestdagen bij het Station.
Diverse bussen (bijvoorbeeld van/naar Aa-Landen en Berkum) hebben dusdanige aankomst- en vertrektijden dat je de overstap tussen bus en trein net niet kan halen, waardoor je een half uur staat te wachten!
Ik reis al 20 jaar dagelijks met de NS naar Utreg. En weer terug natuurlijk.
12 Minuten sneller dan in de jaren 90. Heerlijke airo, stiltecoupes en niet meer roken in de treinen. Moet ik nog doorgaan ?
Helemaal top.