D66: Investeer in Zwols kunstklimaat

Zwolle – Kunst maakt een stad levendig en ondernemend. Ruimte en kansen voor kunstenaars om zich in Zwolle te vestigen en hier te werken zijn daarom onmisbaar. D66 vraagt het college tijdens de begrotingsbehandeling verder te investeren in het Zwolse kunstklimaat en kunstenaars meer ruimte te geven.

Kunst draagt bij aan een levendige stad doordat het verrast en het aanbod van de stad verrijkt. Daarbij is het een belangrijke factor in het vestigingsklimaat: een goed kunstaanbod trekt mensen én bedrijven. Verder is kunst onmisbaar in een sociale stad: kunst opent nieuwe perspectieven en draagt daarmee bij aan een open samenleving. Kunst zorgt voor samen genieten, samen maken en voor verbinding tussen mensen.

Fractievoorzitter, Sonja Paauw: "Kunstenaars hebben door de crisis en de bezuinigingen harde klappen gekregen: hun inkomenspositie is zwak en ook het produceren van artistiek hoogwaardige producties is lastig in deze tijd. Omdat kunst onmisbaar is voor een levendige, ondernemende, maar zeker ook sociale stad, vinden wij het dat het tijd wordt verder in kunst te investeren. Vooral zichtbare activiteiten zoals producties en exposities dragen bij aan een divers en verrassend Zwols aanbod.

Om dit te bereiken is ruimte nodig om te werken en zijn financiële mogelijkheden nodig om voorstellingen en exposities te organiseren zodat er veel te zien en te doen is in de stad. Daar wordt Zwolle aantrekkelijker van!" D66 wil dat het college van burgemeester en wethouders invulling gaat geven aan deze wens en vraagt daar tijdens de begrotingsbehandeling voor 2017 ruimte voor. Het college schrijft de komende maanden een strategisch investeringsplan om te kijken op welke wijze en waarin het best geïnvesteerd kan worden. D66 ziet graag dat investeren in kunst daarin meegenomen wordt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

89 gedachten over “D66: Investeer in Zwols kunstklimaat”

  1. Het aanbod van ‘openbare’ kunst vind ik persoonlijk om te huilen, zo is de kunstroute van het station naar het centrum van Zwolle, om het zacht uit te drukken, niet zo goed gelukt.

    Beter steken ze het geld in het reconstrueren en verfraaien van bijvoorbeeld oude (gotische) gevels, deze geven veel ‘cachet’ aan een middeleeuwse stad en er zijn veel meer mensen die dit ook mooi vinden in plaats van de smaakgevoelige ‘kunst’ die tegenwoordig wordt gemaakt.

    En dat zeg ik met mijn 28 jaar. 😉

  2. @Historischbesef

    Een tijdje geleden vond je het pand van de V&D ook wel in het straatbeeld van de binnenstad passen. En nu praat je over het het reconstrueren en verfraaien van bijvoorbeeld oude (gotische) gevels. Tja hoe snel kan iemand van gedachten veranderen.

  3. Tsja, de boodschap is duidelijk genoeg lezende van Sonja Paauw : ‘. . .vinden wij het dat het tijd wordt verder in kunst te investeren’. O.a. argument daarbij : ‘Kunstenaars hebben door de crisis en de bezuinigingen harde klappen gekregen: hun inkomenspositie is zwak ‘.
    Dat vind ik een slecht argument, maar ik ben natuurlijk ook voor een mooier Zwolle. Als ’t maar voor een prikkie kan, kleinschalig en van voor tot achter goed overdacht. En liever geen kapitale monumenten voor mislukking zoals Wharfinger meer laten gebeuren.

  4. ‘Kunstenaars hebben door de crisis en de bezuinigingen harde klappen gekregen: hun inkomenspositie is zwak ‘

    Realistisch gesteld: kunstenaars bieden te weinig toegevoegde waarde om ervoor betaald te worden. En die linkse wegkijkers willen dit soort subsidieslurpers weer in het zadel helpen terwijl er nog steeds mensen naar de voedselbank moeten, ga je schamen!

  5. Hmm, lezende ‘ kunstenaars bieden te weinig toegevoegde waarde om ervoor betaald te worden’. Ik waardeer zo’n inzicht. Doet me bedenken dat kunstenaars voor de kunst leven. Bedenk Herman Brood 😉
    En Yep, als de voedselbank ter sprake komt denk ik ook in de eerste plaats aan de hand op de knip voor zulke dingen.
    Kijken naar kunst helpt immers niet als ’t knaagt in de maag :'(:'(

  6. @ Steven, geen idee waar je het over hebt dat ik dat gezegd zou hebben, want ik zal echt de laatste zijn die zegt dat het V&D-pand in het straatbeeld past. Het liefste morgen nog de sloopkogel erdoor en een stuk ‘oud-Zwolle’ er voor terugbouwen. 🙂

  7. Nog ff een klein ideetje; er zijn heel wat kunstenmakers in Zwolle die genieten van bijdragen die ze anderszins dan met de verkoop van werk verwerven. Veelal op de ene of andere manier vanuit de middelen die ervoor zijn om erger te voorkomen.
    Zou ’t iets zijn als D66 deze mensen ter voet gaat roepen?
    Ik besef me dat het om een kwetsbare groep gaat. Ik vel daarover ook dan geen mening. Wel tof als D66 al die luitjes aan het kunstwerken zou maken zou aanzetten. Wordt Zwolle mooier, zeker weten 🙂

  8. Wat bazel je Eddie. Paauw is geen kunstenaar, heeft geen atelier, leidt geen theatergroep en is geen naaktmodel. Met het vrijwilliger zijn is niets mis.

  9. Lody, het zijn nevenfuncties. Hobbyclubs waar zij een functie heeft en nu gemeenschapsgeld heen wil sluizen. Is dat belangenverstrengeling of niet? Wat een schandalige mentaliteit!

  10. D66 heeft groot gelijk. Het kunstklimaat in Zwolle is om te huilen zo bedroevend, en een provinciehoofdstad onwaardig. Bedenk eens wat er de afgelopen jaren al aan kunst is verdwenen en wat er nog op het punt staat te verdwijnen: Librije, KCO, DOAS (de broedplaats bedoel ik, niet het huidige duurbetaalde bedrijfsverzamelpand), de Muzerie, binnenkort R10, en aan de stoelpoten van het SMZ wordt ook al druk gezaagd. Het is natuurlijk van de zotte dat je de stad uit moet om Zwolse kunst te zien. En iedereen loopt weg met die stomme Fundatie omdat die zo veel bezoekers trekt, terwijl de tentoonstellingen maar bar weinig voorstellen. Dus ook voor niet-Zwolse kunst moet je de stad uit. Alleen gek dat D66 hier om vraagt, want de wethouder van Cultuur is van D66, en hij is bepaald geen kunstvriend.

  11. D66 Sonja sponsort haar kunstvriendjes met belastinggeld. Dat is verwerpelijk. De Fundatie is ook een financiële schande, subsidieslurpende instantie met een enge narcist als directeur.

  12. Eddie neem een pilletje, man, man wat een boosheid toch iedere keer. Kunst moet, ook in Zwolle. Die directeur van de Fundatie heeft dat museum zeer winstgevend gemaakt, dus waarom je hem noemt is mij een raadsel. Op de rest van je geschreeuw ga ik maar niet in. Ter info: ik stem niet links, D66 is dat trouwens ook niet….

  13. niet winstgevend in het kleine wereldje van edje eddie. Wat het verder de stad oplevert komt niet bij hem op.
    Je zou er een kinderboek van kunnen schrijven.
    Overstijgend kijken is iets te veel gevraagd van dit simpele zieltje.

  14. Misschien moet jij dat juist eens doen Eddie!?
    Je probeert iedere keer een Trumpje; allemaal onwaarheden die je niet hoeft te onderbouwen.

  15. Eddie038; wauwel niet svp, in de jaarverslagen van de Fundatie (google eens voor de gein zou ik zeggen), kun je lezen dat de Fundatie in 2015 een resultaat van ?? 261.055,00 en in 2014 379.724,00 behaald. Zoals ik al dacht ben jij te beroerd om dit soort cijfers te checken en daarom roep je maar wat, ja de Fundatie krijgt subsidie, maar ze verdienen vooral geld met entreegelden, verhuur en andere activiteiten. Ik ben blij dat types zoals jij niets in de melk te brokkelen hebben waar het gaat om de gemeente financiën.

  16. Mensen denken wel eens dat subsidie een cadeautje is. Dat is het niet: je moet er iets voor doen en je moet je er ook voor verantwoorden.

    De SAZ krijgt subsidie om betaalbare werkplekken voor kunstenaars te regelen. Musea krijgen subsidie om een collectie te beheren en te ontsluiten. En soms krijgen kunstenaars of kunstgezelschappen subsidies om projecten te verwezenlijken. Dat is gewoon werk en dat moet betaald worden. Tenslotte worden wegen, spoor, waterwerken, zorg, onderwijs, defensie en politie ook betaald.

    Het is dus een volslagen raadsel waarom kunstenaars voortdurend als uitvreters worden afgeschilderd en bijvoorbeeld wegenbouwers niet.

  17. Wegenbouwers dragen bij aan infrastructuur. Dit bevordert transport van goederen en mensen. Hierdoor reizen mensen beter, sneller of veiliger. Waar dragen kunstenaars aan bij?

  18. @eddie038

    Waar kunstenaars aan bijdragen:

    Waarden
    Sommige waarden zijn zó fundamenteel dat we geneigd zijn ze vanzelfsprekend te vinden, en te vergeten dat iemand ze ooit bedacht heeft. Toch is dat zo, en kunstenaars spelen daar een vooraanstaande rol in.
    Bijvoorbeeld het idee dat mensen ?berhaupt recht hebben op veilig reizen. Daar is natuurlijk niet een kunstenaar persoonlijk verantwoordelijk voor geweest, maar kunst draagt wel in grote mate bij aan de ethische ontwikkeling van de maatschappij.

    Innovatie
    Bijvoorbeeld het fototoestel was er zonder kunstenaars nooit geweest. Het waren kunstenaars die in de Renaissance de fotografische zienswijze (d.w.z. het lineair perspectief) uitvonden. Daguerre heeft die zienswijze niet uitgevonden, alleen gemechaniseerd.

    Zingeving
    Bijvoorbeeld dat mensen voor rust en bezinning de natuur in gaan. Daar zou iemand vóór de Romantiek nooit opgekomen zijn.

    Leefbaarheid inderdaad
    Al eens in Roombeek geweest, in Arnhem?

    Probleem met kunst is dat het nut niet op korte termijn duidelijk is. Ook weet je niet op voorhand welke kunstenaar of welk kunstwerk een belangrijke rol zal gaan spelen, en welke je gerust mag vergeten. Daardoor lijkt het een elitaire hobby. Maar ook iemand die nooit naar kunst kijkt, heeft er baat bij. Zoals je ook baat hebt bij de aanleg van een weg waar je zelf nooit overheen zult rijden.

    En ook al ben jij persoonlijk niet overtuigd van het nut van kunst – ik heb zo m’n vraagtekens bij de voortdurende aanleg van steeds meer asfalt. Maar daarom ga ik wegenbouwers nog geen uitvreters noemen.

  19. Leefbaarheid?

    Bernard. Even concreet graag. Dit is een hol containerbegrip. Passend bij jou, maar niet bij de rechtvaardiging van miljoenen gemeenschapsgeld.

    Riet Pluim: jij komt ook met vage, holle kretologie. Lijkt wel een paragraaf uit het D66-partijprogramma. Doe even normaal. Zonder wegen wordt transport en bereikbaarheid onmogelijk. Maar…. verdwijnen waarden, innovatie, zingeving en leefbaarheid als kunst verdwijnt?? Echt, waardeloze argumenten die alleen maar bevestigen dat een heroverweging van prioriteiten zeer legitiem is!

  20. Eddie, je reacties worden meer en meer belachelijk, omdat jij per reactie laat merken je totaal niet in de cijfers van de Fundatie verdiept te hebben. Je lijdt zelf aan narcisme en de daarbijhorende tunnelvisie. Populisme maakt samenlevingen kapot, jij bent daar een mooie representant van.

  21. Fotografie, Roombeek, natuurbeleving: toch heel duidelijke voorbeelden lijkt me. Natuurlijk verdwijnen al die dingen niet wanneer kunst verdwijnt. Dat heb ik toch helemaal niet gezegd? Net zo min als vervoer verdwijnt wanneer wegenbouwers verdwijnen.
    Leonardo heeft gelijk, je wilt helemaal geen concrete argumenten, je wilt alleen je vooroordelen bevestigd zien. Wanneer je alleen met drogredenen kunt antwoorden heeft reageren weinig zin.

  22. Maar goed, al met al ging het me niet om het nut van kunst, het ging me erom dat kunstenaars en kunstinstellingen gewoon hard werken voor hun geld, net als ieder ander, en dat ze zich moeten verantwoorden voor hun geld, net als ieder ander. Méér nog dan ieder ander.

  23. Eddie038; wauwel niet svp, in de jaarverslagen van de Fundatie (google eens voor de gein zou ik zeggen), kun je lezen dat de Fundatie in 2015 een resultaat van ?? 261.055,00 en in 2014 379.724,00 behaald. Zoals ik al dacht ben jij te beroerd om dit soort cijfers te checken en daarom roep je maar wat, ja de Fundatie krijgt subsidie, maar ze verdienen vooral geld met entreegelden, verhuur en andere activiteiten. Ik ben blij dat types zoals jij niets in de melk te brokkelen hebben waar het gaat om de gemeente financiën.

    Leonardo: jij begrijpt echt helemaal NIETS van bedrijfskunde: in dat ‘positieve’ resultaat van 261.000 is de subsidie verwerkt. De subsidies bedroegen TWEE MILJOEN!!! Oftewel: zonder gemeenschapsgeld/subsidie was het verlies ruim 1.7 miljoen geweest!

    Nog een vraag: wiens redenatie is nu belachelijk? Die domme, foutieve, misleidende van jou? Of die onderbouwde van mij?

    En dan verwijt je me ook nog tunnelvisie en populisme: terug in je hok en ga je diep, diep schamen!!!

  24. Maar goed, al met al ging het me niet om het nut van kunst, het ging me erom dat kunstenaars en kunstinstellingen gewoon hard werken voor hun geld, net als ieder ander, en dat ze zich moeten verantwoorden voor hun geld, net als ieder ander. Méér nog dan ieder ander.

    Huh? Eerst probeert Rietje krampachtig het nut van kunst aan te tonen, als dat niet lukt dan gaat het daar ineens niet meer om. Draaimevrouw. Nee, nu gaat het plotseling over dat kunstenaars hard werken. Riet: op de steiger, in de haven, in de zorg, in de supermarkt, daar wordt hard gewerkt!!! En dat die alternatieve linkse broeders en zusters zich moeten verantwoorden voor hun subsidies lijkt me niet meer dan logisch: zo werkt dat nu eenmaal als je geen waarde toevoegt en geen concreet aantoonbaar nut hebt.

  25. Blijkbaar moet ik nog een keer uitleggen wat subsidies zijn.

    Fondsen, instellingen, overheden hebben bepaalde doelstellingen. Die doelstellingen kunnen ze proberen zelf te verwezenlijken – maar in het geval van kunst zou dat betekenen dat de overheid zelf kunstenaars in dienst zou moeten nemen, en na de BKR heeft niemand daar meer zin in. Ze kunnen ook anderen betalen om die doelstellingen te verwezenlijken. Dat heet subsidie.

    Nogmaals: subsidie is geen cadeau. De Fundatie moet hard werken om haar subsidie te verdienen. Het is dus gewoon inkomsten, en volkomen terecht om dat “winstgevend” te noemen.

  26. De Spiegel en Odeon krijgen geen subsidie van twee miljoen. Zij moeten op dit moment bloeden en staan onder curatele voor twee jaar voor de extra 1,3 miljoen euro subsidie van de gemeente.

    Omdat het een museum betreft, krijgt het van de o.a. de Provincie Overijssel bijna twee miljoen aan subsidie. Zonder deze subsidie zou ook de Fundatie wankelen. Winstgevend kun je het dus niet echt noemen.

    Dus wat dat betreft heeft eddie038 gelijk. En linkse wegkijkers kun je direct herkennen door zogenaamde moeilijke woorden te gebruiken in een discussie en wanneer men geen gelijk kan krijgen, direct persoonlijk worden en op de man spelen met holle kreten.

    En vragen om investeringen als lid van een politieke partij terwijl het je nevenfuncties raakt is genant en buiten proporties van goede smaak.

  27. Riet, wat een stuitend slechte, onjuiste en misleidende uiteenzetting over subsidie. Jij bevestigt wat velen weten: jet overgrote deel van kunst is een met gemeenschapsgeld gefinancierde linkse hobby die geen reet toevoegt behalve voor liefhebbers van linkse hobby’s. Types zoals jij dus. Ga je schamen met je kul-argumenten en samen met Linkse Leo, Bernard en Dick nog meer loze argumenten bedenken waarom een gedrocht als de fundatie in stand gehouden moet worden. En waarom deze achterbakse D66 mevrouw er goed aan doet haar vriendjes te sponsoren met belastinggeld.

  28. Twee ton aan subsidie voor drie jaar om ouderwetsche poppenkunst Gnaffel in leven te houden of of meer dan een ton per jaar voor een drie daags Stadsfestival waar je toch 15 euro entree voor betaald.

    Onlangs heeft gemeente Zwolle het proces gewonnen van Ben Raaijman met zijn meer dan twee ton kostende fiasco Geheugentheater in Stadshagen. https://www.zwollenu.nl/hoofdzaken/kunstenaar-stadshagen-moet-3-ton-terugbetalen/

    Omdat deze kunstenaar Ben geen twee ton op de plank heeft liggen, zal de burger er voor op moeten draaien.Dus 1,3 miljoen bij moeten leggen voor De Spiegel en Odeon, de twee ton van meneer Raaijman vers in het geheugen en toch presteren er politici om deels in eigen belang nog om meer geld voor kunst te vragen.

    Kom eens op voor de ouderen waarom er miljoenen in de zorgpot blijft zitten van de gemeente Zwolle (opvangcentrum voor asielzoekers gaat niet door dus geld blijft liggen en moest ergens vandaan komen?) of waarom de ontslagen directeur Rave van Driezorg in Zwolle een bijna een half miljoen heeft mee gekregen.

    Zorg eerst voor succesvolle langlopende projecten zonder subsidie van de overheid in plaats van prestige projecten van politici waar de gemiddelde Zwollenaar niet naar om kijkt en met het Stadshagen Geheugentheater fiasco nog “vers in het geheugen”.

  29. De Fundatie moet hard werken om haar subsidie te verdienen. Het is dus gewoon inkomsten, en volkomen terecht om dat “winstgevend” te noemen.

    Riet, jij lijkt me iemand die een uitkering ook ‘salaris’ of ‘loon’ noemt.
    Serieus, schaam jij je niet?

  30. Ondanks mijn gebruik van moeilijke woorden ben ik niet erg slim, want ik snap niet wat voor @eddie038 en @P. vd Berg blijkbaar zo klaar als een klontje is: dat een instelling die een positief resultaat maakt, toch verlieslijdend is.

    Dat heeft iets te maken met subsidies. En daar raak ik in de war: want voor wat ik weet van bedrijfseconomie (en dat is niet veel, dat geef ik toe) zijn subsidies inkomsten. Volgens @eddie038 en @P. vd Berg niet, en dat is erg verwarrend.

    Want, zo zegt @P. vd Berg, “Zonder deze subsidie zou ook de Fundatie wankelen. Winstgevend kun je het dus niet echt noemen.” Maar zonder de kaartverkoop (ongeveer een miljoen als ik het goed heb) zou de Fundatie ook wankelen. Zijn dat dan óók geen inkomsten?

    En als ze geen inkomsten zijn, hoe moet je ze dan boeken?

  31. Nouja, de bottom line is denk ik: Zwolle graag mooier maken!
    En dat kan vast voor een prikkie als men ’t een beetje slim aanpakt.
    Hoeven echt geen tonnen aan uitbestedingen aan kunstenaars aan te pas te komen. (zie wharfinger) De overheid/gemeente zou daar maar een heel beperkte rol in moeten willen.
    Ik durf te stellen dat Zwolle zeer genadig begiftigd is met creatieve mensen, kunstenaars, vrijdenkers, ondernemers, kortom, heeel veel mensen die alleen maar een beetje meer ruimte nodig hebben om vanzelf Zwolle mooier te maken. Als de ruimte er maar zou zijn.

  32. @P. vd Berg – Interessant dat je over het Geheugentheater begint, want dát was nu net geen subsidie, dat was een opdracht.

    @eddie038 – Nee, jij bent iemand die salaris een uitkering noemt.

  33. @P. vd Berg – Interessant dat je over het Geheugentheater begint, want dát was nu net geen subsidie, dat was een opdracht.

    @eddie038 – Nee, jij bent iemand die salaris een uitkering noemt.

  34. stel (;)) dat eddie038 in de gemeenteraad zat, en tevens als stuard, vrijwilliger etc. bij PEC-Zwolle onbezoldigd actief was, dan zou hij dus ook geen aandacht mogen vragen bij het College van B&W voor het betaalde voetbal in Zwolle…..

  35. @Riet nergens heb ik het een subsidie genoemd.

    @drama bedankt voor je sterk inhoudelijke argumenten betreffende het artikel. Waarom op de man spelen tegenover eddie038 zoals eerder voorspeld?

  36. ok
    stel (:)) dat P. vd Berg in de gemeenteraad zat, en tevens als stuard, vrijwilliger etc. bij PEC-Zwolle onbezoldigd actief was, dan zou hij dus ook geen aandacht mogen vragen bij het College van B&W voor het betaalde voetbal in Zwolle…..

    Zou eddie038 dan net zo reageren als in gisteren 17:53?

  37. Hinkelaar inderdaad barst het van talent maar dat wordt vaak pas buiten Zwolle opgemerkt. zoals altijd wordt kunst gekoppeld aan geld graaien. Zijn ook zat kunstenaars die het zonder subsidie kunnen. Door bv zelf fondsen te werven in de commerciële sector. Ik denk dat veel kunstenaars hier nog wel wat in kunnen leren.
    Zou mooi zijn als de gemeente daarin investeert dan houden we de kunstenaars hier ipv dat ze onze stad verlaten.
    Dan geven ze onze stad nog een beetje kleur en zijn azijnzeicerts als Eddie en zijn trolletjes ook blij

  38. Laten we eerst eens die foeilelijke kermit Engel op Markt weghalen en vervangen door een mooie fontein. Daarna graag de melkmarkt haar riviertje teruggeven. Op het terras zit je dan mooi aan het water. We zijn toch een waterstad?

  39. @drama klopt, als politicus mag je alleen aandacht geven en vragen voor zaken waar je geen affiniteit mee hebt…. 😉 het zou anders zo maar kunnen dat je ergens verstand van lijkt te hebben en dat is natuurlijk niet gepast voor politici

  40. @P. vd Berg – Heb je nu de allereerste reactie al gelezen, zoals ik gevraagd heb? Wil je dan nog eens iets zeggen over op de man spelen?

  41. Riet, ondanks je stuitende domheid nog een keer: bottomline is dat de fundatie ZONDER gemeenschapsgeld geen bestaansrecht heeft. Eens? Oftewel: zelfstandig levert die tent al jaren veel te weinig waarde om te kunnen bestaan. Dus is de vraag gerechtvaardigd of je daar belastinggeld in moet pompen om de zaak overeind te houden. Een normaal bedrijf van een echte ondernemer was al lang kapot gegaan.

  42. ok
    stel (smilies/smiley.gif) dat P. vd Berg in de gemeenteraad zat, en tevens als stuard, vrijwilliger etc. bij PEC-Zwolle onbezoldigd actief was, dan zou hij dus ook geen aandacht mogen vragen bij het College van B&W voor het betaalde voetbal in Zwolle…..

    Ook dat is ongepaste belangenverstrengeling en bijzonder slecht voor het vertrouwen van burgers in de politiek. Maar daar hebben ze bij D66 sowieso lak aan.

  43. Maar zonder de kaartverkoop (ongeveer een miljoen als ik het goed heb) zou de Fundatie ook wankelen. Zijn dat dan óók geen inkomsten?

    De kaartverkoop is dus onvoldoende rendabel. Daarmee vervalt het bestaansrecht. Als ik een pretpark begin en 3 miljoen vaste kosten heb, en vervolgens voor 1 miljoen kaartjes verkoop, heb ik ook een probleem, toch? Als ik dan roep ‘maar ik heb toch inkomsten’ , zet ik mezelf – net zoals jij nu doet- enorm voor joker.
    Tip voor Riet: hou je buiten dit soort discussies, want je zet de hele kunstsector voor paal met je domme redenaties.

  44. Ook een minimale overheid heeftde taakte zorgen voor die voorzieningen die zonder gemeenschapsgeld niet gerealiseerd worden, maar die wel belangrijk zijn. Cultuur is een factor in het vestigingsklimaat. Bedrijven laten zich bij hun keuze waar ze zich vestigen ondermeer leiden door de aanwezigheid van culturele voorzieningen. Datdoen om al hun linkse management en werknemers te plezieren.
    Daarnaast genereert een aantrekkelijk museum extra inkomsten doordat het dagjesmensen van buiten trekt. Daar profiteren de linkse winkeliers en de linkse horeca-uitbaters van. En dat alles maakt het voor de linkse inwoners ook aantrekkelijker.:)

  45. Via Facebook

    Rob Bults, van o.a. Muppet Stuff, Explosief en de Verhalenboot:

    EEN OVERDENKING
    Wat is de creatieve industrie ons waard?
    Ik fiets door de stad, ik zoek. Wij moeten verhuizen, met ons creatieve bedrijf Xplosief.
    Behalve dat verhuizen op zichzelf al een heel gedoe is, ga je daardoor ook weer zien hoe het in je sector gesteld is met huisvesting. En dat is op dit moment beroerd. Plekken rond het centrum zijn er niet meer. De creatieve spots die Zwolle heeft zijn te klein, te besloten en meestal ook te duur.
    We zijn niet de enigen, een groter deel van cultureel en creatief Zwolle lijkt op drift. R10 gaat weg, met daarin een hoop jonge makers. The Young Ones moeten hun kerk uit, wijzelf moeten verhuizen uit één van die achttien panden die aangewezen zijn voor sociale woningbouw. En nog vele ZZPers die een plek zoeken.
    In de wandelgangen komen dan de verhalen van die makers naar boven. Ik fiets langs de randen van de stad, waar ik zoek en ontmoet. Zij, de creatieve professionals zijn overgeleverd aan anti-kraak plekken waar je zo weer uit moet, ruimtes zijn te duur, er zijn teveel regels. Ze voelen zich niet gehoord en enkelen delen mee dat het tijd wordt om Zwolle te verlaten. Die makers zeggen dat er op andere plekken veel meer mogelijk is. Ze komen met voorbeelden van broedplaatsen in het land waar je wel betaalbaar kan werken en ontmoeten. Waar het bruist.
    Op de fiets denk ik erover na en besef me wat een economisch kapitaal deze groep heeft. Ze zijn exportproducten voor Zwolle. In muziek, theater, educatie, innovatie, vergroening, ontwerp en mooie ambachtelijke producten. We doen er als stad alle moeite om drie hoge kunstscholen naar Zwolle te halen maar verkwanselen het kapitaal wat er uit komt door ze niet te ondersteunen en een fatsoenlijke plek te bieden in deze stad. Het staat niet eens op een agenda. (voor zover ik weet) En als het er wel opstaat merk ik er niks van.
    Weten we eigenlijk wel wat de waarde is van onze creatieve industrie? En met hoeveel we zijn. Schrijvers, beatmakers, theatermakers, ontwerpers, kickstarters van innovatieve technische vindingen, filmers, technici, fotografen, bouwers, plannenmakers en wereldverbeteraars. Allemaal knetterhard werkende mensen die zich continue verbeteren in hun ambachten, dromers van een mooie wereld. Die cultuur brengen, leven in de stad. Die verdwijnen in hun projecten, dag en nacht. Waar stagiaires van onze opleiding een plek vinden, waar lekker veel gespeeld wordt, geëxperimenteerd, risico??s genomen.
    Zoals wel vaker in het verleden komt dan de wens voor een soort creatieve fabriek naar boven. Een broedplaats van formaat. Een plek waar wij, The Young Ones, de beatmakers van Fakkelbrigade, en al die jonge makers kunnen werken. Waar plek is voor experiment en ruimte voor mooie feestjes. Waar economische winst niet primair maar secundair is. Waar het ook een beetje rommelig mag zijn.
    Zwolle, economische hotspot van Nederland. Met Cibap, Deltion en Landstede, de Artez scholen het conservatorium, de kunstacademie, en een theaterschool. Waar Windesheim zit om journalisten, creatieve docenten en ontwerpers op te leiden. Waarom laat je al die mensen gaan? Naar Eindhoven, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Groningen, of dichterbij, naar Deventer.
    Wij hebben met ons creatieve bedrijf Xplosief nog geen plek gevonden, en wij blijven ook zeker hier, in Zwolle. Verknocht en verweven als we zijn met deze stad. Maar om mij heen zie ik mensen gaan, mooie mensen, ondernemende mensen.
    Eeuwig zonde toch?
    Rob

  46. “Zwolle, economische hotspot van Nederland. Met Cibap, Deltion en Landstede, de Artez scholen het conservatorium, de kunstacademie, en een theaterschool. Waar Windesheim zit om journalisten, creatieve docenten en ontwerpers op te leiden”

    Precies: Zwolle = ambtenarenstad (denk ook aan onderwijs, zorg). Vertaal dit naar gemiddeld hogere besteedbare inkomens, plus de centraal gelegen regio: et voilà: economische hotspot. Industrie en MKB varen mee op dit verhaal, maar zijn niet leidend! En in een ambtenarenstad hoeft niemand creatief te zijn, want het inkomen komt maandelijks binnen.

    Rob Bultsheeft een punt mbt de creatieve opleidingen, en de afgestudeerden die uitzwermen naar andere regio’s. Hij vertelt jammergenoeg niet waarom het elders wel kan, en hoe.

    En dan is de vraag van D66 in dit geval zeer te begrijpen: B&W gaat een strategisch plan ontwikkelen, en kunst past daar natuurlijk ook in.

  47. Allemaal gezochte argumenten. Wie toont eindelijk eens het rechtstreekse verband aan tussen zo’n miljoenen kostende linkse hobby en concrete opbrengsten? Of is dat teveel gevraagd en komt de kliek niet verder dan aannames, wensdenken, luchtfietsen en vaagheden?

  48. Ik volg geregeld hier de discussies over verschillende items , maar het niveau zakt naar een bedenkelijk peil.

    Waarom kan er geen discussie gevoerd worden zonder hatelijke benoemingen die voornamelijk gebezigd worden door eddie038,

    Zo haal je niet alleen het onderwerp omlaag, maar meer jezelf, en dat lijkt mij niet de doelstelling van dit forum.

    Ondanks dat iemand het oneens is met een stelling of mening , daarom kan er toch ook respectvol met elkaar worden omgegaan.
    En de verruwing en hufterig gedrag in taal gebruik en gedrag hier buiten te laten. Zo kan er pas een leuke discussie plaats vinden, wat ook stuk prettiger is om het te lezen voor anderen.

  49. @P. vd Berg – Waar blijf je nu met je fatsoensrakkerij? Je vriendje eddie038 spuugt gal en vuur. Zou je hem niet eens tot de orde roepen?

  50. Kunstenaars droegen en dragen bij aan de Nederlandse identiteit.
    Rembrandt, Frans Hals, Johannes Vermeer.
    Ook kunstenaars die de schepen van de VOC verfraaiden waarmee de wereldzeeën werden veroverd.
    Architectonische hoogstandjes van Hollandse origine die overal ter wereld nog te bewonderen zijn.
    In de hedendaagse infrastructuur zijn ook vele kunstwerken te zien.
    En wat te denken van de wereldwijde populariteit van de Dutch Design?
    Niet alles is even mooi en er lopen ook best wel enkele prutsers rond onder de kunstenaars, maar aldoende stijgen meerderen tot grotere hoogten.
    En daardoor kunnen wij in het buitenland regelmatig met de borst vooruit lopen: Neerlands trots.

  51. @JeanJacquesRousseau – Inderdaad! Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe veel internationaal gerenommeerde kunstenaars een klein land als het onze heeft voortgebracht. Rembrandt, Van Gogh, Mondriaan, De Kooning: stuk voor stuk beroemdheden.

  52. @riet pluim: dat is ook precies het probleem: een falende overheid die belachelijke prioriteiten stelt. En nu ook in Zwolle middels D66. De jankende pro-Clintonpartij die wederom bewezen heeft alle realiteit uit het oog te zijn verloren.

  53. JJR: ik vroeg om causaal verband tussen kunst en concrete bijdrage aan welvaart, welzijn of veiligheid. Jij verslikt je in ongelooflijke vaagheden en loze begrippen. Die uiteraard gesupport worden door het simpele meelopertje Rooie Riet.

  54. Rembrandt, Frans Hals, Johannes Vermeer verkochten de schilderijen en waren niet afhankelijk van subsidies. Het principe was: u vraagt, wij draaien…

  55. Van Rijn, Hals en Vermeer leefden in een tijd die heel anders was dan de onze. Zorg en onderwijs waren toen ook particulier initiatief en nu niet meer. Bovendien moesten ze zich conformeren aan de smaak van een economische elite (die steevast samenviel met de bestuurlijke elite). Dat zij zich desondanks wisten te onderscheiden bewijst hun ongelooflijke talent, maar het merendeel der kunstenaars waren broodschilders die middelmatig werk afleverden. Iets wat nu ook zal gebeuren als je het aan de markt overlaat.

  56. JJR: de vraag ontwijken is voor jou geen kunst. Datzelfde geldt overigens voor Rooie Riet. Jullie antwoorden slaan helemaal nergens op en zijn het bewijs dat kunst en inhoudelijk argumenteren van de toegevoegd e waarde onmogelijk is. En die subsidietrut van D66 vindt dat we daar nog meer in moeten investeren omdat haar vriendjes en vriendinnetjes in die overbodige sector actief zijn. Te gek voor woorden!

  57. Hahaha mooi hé Eddie je krijgt antwoorden die je blijkbaar niet begrijpt en daarom wordt je boos. Ze proberen je echt slimmer te maken maar helaas. Dan roep je weer wat en krijg je antwoord en roep je weer wat. Beetje een cirkeltje zo he?
    😉

  58. Wie toont eindelijk eens het rechtstreekse verband aan tussen zo’n miljoenen kostende linkse hobby en concrete opbrengsten? Of is dat teveel gevraagd en komt de kliek niet verder dan aannames, wensdenken, luchtfietsen en vaagheden?

    1steJohn, ik help je even: bovenstaand citaat bestaat uit twee vragen. De eerste is door niemand beantwoord. Is blijkbaar lastig. De tweede volmondig door diversen.

    Dat maakt me echt niet boos, het is meer verbijstering.

  59. Ik kan het causaal verband niet vinden, Dame. Dus vandaar mijn vraag. Maar zelfs jij komt er niet uit zo te zien. Geeft niet. Maar geef dan gewoon toe dat de meerwaarde van die subsidieslurpende hobby’s bedacht, verondersteld, aangenomen, geschat, gehoopt, gefantaseerd, gedroomd maar nooit onderbouwd en zwart op wit vastgesteld zijn.

  60. @eddie038

    Mijn derde reactie hierboven was een zeer uitgebreid antwoord op een vraag van jou, en jouw reactie daarop was getier.

    Jouw vragen zijn geen vragen en jouw argumenten zijn geen argumenten. Het zijn beledigingen. Je reageert op geen enkel antwoord inhoudelijk.

    Denk je dat iemand nu nog zin heb om voor jou enige moeite te doen? Doe je eigen huiswerk maar.

    En leer wat fatsoen. Misschien dat dan iemand weer met je in gesprek wil.

    Tot die tijd: tabee.

  61. eddie038.

    Voor je het jou bekende belerende vingertje weer naar anderen wijst, neem ik de brutaliteit om jou erop te wijzen , om ook eens kennis te nemen van de Nettiquette ipv anderen pertinent de maat te willen lezen. Dat neigt naar zelf overschatting en minachting naar degenen die er een andere mening of visie op na houden.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Nettiquette

  62. Ik vrees dat een waarachtig begrip van de Netiquette te hoog gegrepen is, Ernst. Bovendien speelt die ook geen rol van betekenis meer bij WLZ, nu er niet meer gemodereerd wordt, zoals ik begreep.

  63. Bericht van redactie:

    Alle gebruikers die reageren buiten de op Weblog Zwolle gestelde spelregels, worden door de redactie aangeschreven met het verzoek de aard van de reacties te wijzgen.

    Wij hopen uiteraard dat hier aan gehoor gegeven wordt zodat we niet genoodzaakt zijn om andere maatregelen te nemen.

    De redactie bedankt de melders voor het meewerken aan een plezierig Weblog Zwolle voor iedereen!

  64. er is gestemd: 19 vóór en 19 tegen het D66-voorstel. Sonja Pauw is afwezig, want fietsen in Gambia. Haar stem was dus doorslaggevend geweest. A.s. maandag wordt er weer gestemd (zal wel 19-19 blijven) en fietst Sonja nog steeds haar eigen voorstel aan puin (wel voor een goed doel), want bij gelijke stemmen wint de tegenpartij…..

Reacties zijn gesloten.