Zwolle – Sinds 2011 zijn er maar liefst 21 nieuwe bedrijven in de vrijetijdssector geopend in Zwolle. Daarmee is de gemeente goed op weg om de doelen te halen uit het beleidsplan voor vrijetijdsvoorzieningen dat in 2011 is vastgesteld.
Dat blijkt uit een tussentijdse evaluatie van het leisurebeleid van de gemeente Zwolle door een extern bureau. In 2010 kende Zwolle relatief weinig commerciële vrijetijdsvoorzieningen. Dat was voor de gemeente reden om beleidsregels vast te stellen voor de vrijetijdssector. Daarin werd gemikt op een groei van 1,25 tot 1,5 miljoen dagbezoekers per jaar en een extra omzet van 25 tot 35 miljoen euro per jaar in 2025 ten opzichte van 2010. Die extra bezoeken en bestedingen zouden moeten resulteren in 300 tot 400 nieuwe banen.
Halverwege de periode blijkt dat Zwolle voor alle doelen goed op schema ligt. De afgelopen jaren openden onder meer Djambo Kidsplay, Dinoland, The Great Escape en AKA escaperoom, Rebound Zwolle en de nieuwe Pathé bioscoop de deuren en vorig week ging Bowlen & Zo van start. Voor sportieve Zwollenaren zijn er meer fitnessbedrijven gekomen en waterliefhebbers kunnen terecht op de waterskibaan of een bootje huren in de Stadsgracht.
De vestiging van de nieuwe vrijetijdsbedrijven heeft geleid tot circa 790.000 extra bezoeken, ongeveer 14 miljoen aan extra bestedingen en ruim 180 nieuwe banen.
Er zijn sinds de vaststelling van het beleid verschillende locaties ontwikkeld, voor sommige terreinen blijkt de belangstelling grote dan gedacht en voor andere juist minder. Om te weten of het beleid nog voldoet of dat aanpassing nodig is heeft de gemeente aan ZKA Consultants gevraagd de actuele situatie te analyseren. In aanvulling daarop worden er de komende tijd gesprekken gevoerd met ondernemers en trendsetters in Zwolle en met landelijke experts in de regio Zwolle.
Op basis van de uitkomsten zullen burgemeester en wethouders dit najaar een voorstel doen aan de gemeenteraad voor de actualisatie van het leisurebeleid.