Zwolle – Met de zorgen om het milieu en de stijgende brandstofprijzen loont het meer dan ooit om zo zuinig mogelijk te rijden. Waar de discussies en belastingen zich vooral toespitsen op de papieren verbruikswaarden, wordt vaak vergeten dat de bestuurder van de auto zelf grote invloed heeft op het verbruik van de auto. Daarom organiseerde Rijtesten.nl zaterdag voor het eerst in Zwolle de Fuel Economy Challenge.
De kunst van het zuinig rijden zit hem vooral in bewust rijden. Voor veel mensen is het autorijden zo’n routine dat het nogal een omschakeling is de rijstijl om te buigen naar een zuinige. Vroeg opschakelen, goed anticiperen op situaties die komen gaan of zelfs de motor afzetten voor een verkeerslicht zit niet in de genen van de meeste personen, maar toch juist dat soort zaken zijn van belang om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Rijtesten.nl daagde zijn lezers en alle andere geïnteresseerden uit om zo zuinig mogelijk te rijden.
Rijtesten.nl maakte voor deze Challenge gebruik van een Jeep Patriot. De nagelnieuwe terreinwagen heeft onlangs nog bewezen dat een trip van Londen naar Berlijn op één tank mogelijk was. De deelnemers van de challenge in Zwolle reden samen met een redacteur van Rijtesten.nl een vooraf bepaald traject door Zwolle. De deelnemer kon zelf zijn of haar tactiek bepalen om het ultieme resultaat te behalen. Naast het wedstrijdelement van zuinig rijden was het natuurlijk ook gewoon erg leuk om eens in een nieuwe, echte Jeep te rijden. Achteraf werd door de redactie het verbruik bepaald en wordt de score opgenomen in een klassement. Uit de best geklasseerden per stad – naast Zwolle, is er ook een challenge in Tilburg, Groningen en Leiden – wordt de winnaar bepaald, die er letterlijk vandoor gaat met de hoofdprijs: een weekendje weg voor twee personen inclusief een heuse Jeep als vervoer.
Rijtesten.nl is een platform waarop enkele ervaren autojournalisten hun onafhankelijke oordeel schrijven over nieuwe auto’s. In ruim twee jaar tijd is het medium uitgegroeid tot een van de grotere online media op het gebied van autotesten. Zo’n 300 testverslagen, verdeeld over ruim 40 automerken, zijn inclusief foto’s gratis op te vragen op de website www.rijtesten.nl: pure rijervaring.
Mijn eerste gedachte was ‘riiiiight…. een zuinig-rijden-test doen met een lompe benzineslurper van een SUV’.
Maar toen ik las dat je Londen-Berlijn op één tank kan rijden (waarbij je natuurlijk niet uit moet gaan van een tank van 200 liter 😛 ) wilde ik toch wel wat meer weten van dat ding.
Brandstoftank: 51,1 liter
Verbruik buiten de stad kan 1:18 worden bij standaard uitrusting etc. Ik sta daar werkelijk van te kijken (dat red ik met mijn 1.3 liter autootje niet)
Maar uitgaande van 1000 kilometer voor de genoemde rit betekent dat ze 1:19,6 gereden hebben. Met de Alto die ik eerst had, durfde ik daar nog wel een wedstrijdje tegen te rijden maar met m’n huidige auto kan ik dat wel vergeten.
Ik neem aan dat dat een diesel is? Want als je een beetje rustig en constant rijdt kun je met de meeste diesels wel 1:18 – 1:20 buiten de stad halen.
Ik was een tijdje terug in Denemarken, en mijn 1.4 benzineauto wist er toen ook 1:18 uit te slepen. Volgens de boekjes houd dat bij 1:14 op. Toch wel leuk 🙂
Het is inderdaad een diesel.
Het klassement van Zwolle staat inmiddels online: http://www.rijtesten.nl/challenge.php?p=klassement
Een opvallende uitkomst is dat de zuinigste deelnemer ook van iedereen de snelste is geweest. Het een blijkt het ander niet persé te bijten.
Daarbij zijn de verbruikscijfer netjes, daar de gemiddelde waarde die Jeep opgeeft vanuit de fabriek 6,5 liter/100 km is (gebaseerd op 40% stad/60% snelweg) en dat de besten vandaag op 6,0 liter/100km uitkwamen, terwijl het traject voor zo’n tweederde uit stadswegen bestond. Blijkbaar loont bewust rijden dus behoorlijk.
Vandaag is natuurlijk niet zo representatief voor bijvoorbeeld filerijden. Ook is de kans dat je op zaterdag wat meer verkeerslichten groen mee pakt wat groter. Dat zijn twee zaken die toch voornamelijk het brandstofverbruik beinvloeden. Ik heb laatst een hele tank in Zwolle leeggereden, en toen haalde ik slechts 1:11,8 op benzine. Dat vond ik wel een tegenvaller.
Overigens kun je met die HDi-achtige motoren toch een laag verbruik combineren met hoge prestaties. Daarom hoef flink weggassen bij een verkeerslicht ook niet zoveel brandstof te zuipen als vroeger. Als ik hem flink doortrek tot 3000/3500 toeren (valt nog mee op zich), dan vliegt het verbruik echt omhoog.
Ik schakel meestal bij 2200/2500 toeren (benzine). Wegscheuren bij een verkeerslicht heeft niet veel zin, je staat toch samen bij de volgende verkeerslichteninstallatie te wachten.
Sta jij ook op de foto Wilbert?
Ja, dick. Je moet wellicht je best doen om er wat van te maken, maar degene met het witte shirt met groene streepjes ben ik. De andere aan tafel is mijn collegaredacteur en de jongen die ernaast staat en achter het stuur zit was de eerste deelnemer.
Ook de foto’s van de Zwolse challenge zijn trouwens te vinden op: http://www.rijtesten.nl/challenge.php?p=fotos
Ah, ken je niet van gezicht ken je Alex van de Weerd?
Nee, zegt me niks…
Zou ik hem ergens van moeten kennen?
Rijschoolhouder Stadshagen.