Zwolle – Vorige week zijn leerlingen en docenten van het Carolus Clusius College (CCC) afgereisd naar Groot-Brittannië voor de Comeniusprojecten ‘Building a Bridge in Europe’ en ‘Religious Understanding – Way to peaceful future’. De Comeniusprojecten zijn samenwerkingsprojecten tussen verschillende scholen van de Europese Unie. Het doel is om het bewustzijn van verschillende culturen en talen binnen Europa te bevorderen.
Wat wordt er op Europese scholen gedaan aan duurzaamheid en wat kan er nog verbeterd worden? Binnen het thema ECO-schools spraken leerlingen en docenten van het CCC in Londen met zeven andere scholen uit Europa. Naast het geven van presentaties en het maken van filmpjes mocht ook het opsnuiven van de Engelse cultuur niet ontbreken. De leerlingen verkenden de wereldstad Londen en leerden van alles over de Engelse cultuur van de gastgezinnen waarbij zij verbleven. Het Comeniusproject ‘Building a bridge in Europe’ is een tweejarige project dat in oktober 2012 startte in Aydin in Turkije.
Religious Understanding – Way to peaceful future
Het doel van dit project was om leerlingen in contact te laten komen met andere culturen, religieuze achtergronden en de bijbehorende gebruiken om vooroordelen weg te nemen. Maar ook om bij te dragen aan een beter samenleven met mensen die een andere religieuze achtergrond hebben. Dit keer stond een intensieve kennismaking met de Islam op het programma. De leerlingen uit Italië, Polen, Engeland en Nederland hadden ter voorbereiding de wereld van de Islam in eigen land verkend. Daar gaven ze in Bradford presentaties over. Vervolgens zagen we in de multiculturele stad Bradford wat de Islam in de praktijk betekent voor onze gastheren uit die stad. We bezochten hun moskeeën, zagen hen in hun gebeden, speelden voetbal met hen en hadden ondertussen allerlei gesprekken. Het was een intensieve maar ook een heel leuke week.
Comenius
Het CCC neemt geregeld deel aan diverse Comeniusprojecten. Binnen de projecten vinden er over en weer bezoeken en/of uitwisselingen plaats. De projecten geven leerlingen en docenten in verschillende landen de mogelijkheid om samen te werken aan één of meerdere onderwerpen. Naast het bevorderen van bewustzijn van verschillende culturen en talen, verwerven en verbeteren leerlingen en docenten ook vaardigheden die betrekking hebben op teamwork, sociale betrekkingen, planning en het ondernemen van projectactiviteiten en het gebruik van informatie- en communicatietechnologie.
Is dat nou godsdienstleraar Palland op de voorgrond?
Dat is Palland inderdaad 🙂