Binnenstad Zwolle wordt slecht bezocht

Zwolle – Het aantal bezoekers aan de binnenstad van Zwolle is de afgelopen 8 jaar met 3 miljoen bezoekers teruggelopen.

Slechte bereikbaarheid, hoge parkeertarieven, te weinig parkeerplaatsen, concurrentie van omliggende winkelcentra, en een gebrek aan grootschalige landelijke winkelketens zijn hier de oorzaak van. De Stuurgroep centrummanagement en de Kamer van Koophandel noemen de ontwikkeling zorgelijk. De gemeente Zwolle moet snel aan de slag. Betere voorzieningen en meer vierkante meters winkeloppervlak staan hoog op het verlanglijstje.

Bron: RTV Oost.nl

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

64 gedachten over “Binnenstad Zwolle wordt slecht bezocht”

  1. Waarom moeten die grote aantallen bezoekers dan persé die kleine binnenstad in??
    Dat binnenstadje is oorspronkelijk gebouwd voor 20.000 inwoners en er reden misschien pakweg 300 karren en wagens rond.
    Je kunt de haver ook naar het paard brengen in plaats van andersom he? Zwolle is rijp voor een (2e) hedendaags, nieuw en groter stadscentrum. Ik ben echter een dergelijk grootschalig denken nog in geen enkel verkiezingprogramma tegengekomen.

  2. ik erger me juist aan al die grote ketens die je in elke binnenstad van nederland en zelfs daarbuiten ziet. Geen enkele stad is op die manier uniek qua aanbod. 3xH&M in één straat, het kan niet op. Wat dat betreft is Deventer bijvoorbeeld leuker, daar zij nog veel kleine zaakjes te vinden met bijzondere dingetjes. Jammer dat dat hier niet zo is.

    En ik stem voor álle parkeergarages binnen en net buiten de stadsgrachten dicht te doen en een grote parkeergarage op de hessenpoort met busverbinding naar de stad te creeeren

  3. Ik vind als je met iets als hierboven naar buiten komt dan onderbouw je dit toch ook, heb even geken op de site van de stuurgroep, kan daar in ieder geval niets vinden.

  4. @ingrid ah. Om eerlijk te zijn gaf ik ook niet direct antwoord op jouw reactie. Zoals je aan de tijdstippen kunt zien, waren we praktisch tegelijk aan het typen. Ik weet niet wat de stuurgroep als onderbouwing heeft. Dat kun je volgens mij het beste bij de KvK zelf vragen.

  5. mensen komen wel degelijk naar het centrum, maar tegen de tijd dat de auto daadwerkelijk een parkeergarage heeft bereikt, maakt men rechtsomkeert omdat het dan al tegen vijven loopt…. :'(

  6. @ v Dijk heb even gekeken op rtv oost, en daar heb ik het nu ook gehoord, heb begrepen dat er binnenkort een rapport naar de gemeente gaat. Dan horen we vast meer. Maar in deze tijd van bezuinigingen zal er wel niet zoveel mogelijk zijn.
    Moet zelf ook bekennen dat ik tegenwoordig meer winkel in buurt winkelcentra, dan dat ik naar de binnenstad ga, en ik vind het handig dat nu in zuid op vrijdag koopavond hebt. Daar maak ik nu vaker gebruik van dan dat ik dit op donderdag deed.

  7. Patrick wist wel dat je het met me eens zou zijn. Maar ik denk gewoon dat we geen andere keus meer hebben. Vind het bijv. in Groningen perfect geregeld, parkeren bij het warenhuis die als het mee zit ook nog in Zwolle komt (dat bedrijf uit Zweden), daar even rondneuzen en dan met de pendel of fiets (kan in groningen niet) naar de binnenstad.

    Leuke vraag: komt ikea nog naar Zwolle, of moet ik dat vragen bij de discussie avond.

  8. Joehoe Zwolle is van oudsher een handelsstad geweest voor rond om liggende dorpen. Binnenstad is er niet voor ingericht dat is al gedaan en eerlijk gezegd zien sommige panden er niet uit. Neem dat stuk bij de stadsmuur Een regelrechte misser als ik ondernemers daar hoor over omzet ect. Er is gewoon te weinig ruimte in de binnenstad, bouw dan een “tweede”centrum bij stadshagen als de heren kvk dat zo graag willen.

    Ik kom uit een dorp en eerder gingen wij ook in Zwolle inkopen doen. Tegenwoordig gaan we naar Dronten of maken er een dagje Alkmaar van. Die trend zie je steeds meer en heft niets te maken met meer blokkers V&D Bijenkorf oid.

  9. Bericht door Gezellig, op 22 februari 2010 om 20:29
    Waarom geen transferium op Voorsterpoort met een tramlijn naar de binnenstad ?

    Slim! kunnen ze gebruik maken van het toekomstige Kamper trammetje

  10. @Derk
    Dat bedoel ik nu precies. Daarnaast kunnen de mensen die vanuit de binnenstad de nieuw te bouwen winkels/kantoren op de Voorsterpoort willen bezoeken hier ook gebruik van maken. Het verbind beide gebieden met elkaar.

  11. @Gezellig Jij moet Zwols stedenbouwkundige worden. Aan jou hebben we wat laat je gewoon in vaste diens nemen want ik begreep van GL en SP en nog eentje dat dat inhuren te duur is en het beter is om de kinnis in huis te hebben. Doen!!!!!!!!

    PS laat die tram dan gelijk langs sophia en het bedrijvenpark aldaar lopen dat ontlast de centuurbaan weer

  12. @Derk
    Ze zitten maar op een steenworp afstand van mij kantoor. Ik kan af en toe wel even naar binnenwippen voor gratis advies. Dit scheelt veel schrijfwerk (lees: nota’s) van externe consultants.

  13. @ Gezellig, wij hebben onze panden toch niet op palen staan, en een bepaald stukje (XENOS e.o.) mag van mij omvallen, en in de vorm van de burgemeester hebben we toch alle Haagse kennis omtrent metotunnels bouwen in huis.
    Maar zonder dollen, weet niet of het haalbaar is maar een tram is zeker het onderzoeken waard in combi met het kamperlijntje, kunne we aan die kant ook een transferium maken, kun je gelijk kiezen of naar Zwolle of naar Kampen.

  14. Wat mij zo enorm stoort is dat de bereikbaarheid van de binnenstad steeds meer wordt ingeperkt. Met de auto haal je het niet eens in je hoofd om de stad te bezoeken. Daarnaast zijn alle voorzieningen ook allemaal te veel geconcentreerd binnen de gracht, terwijl de ruimte buiten de gracht veel toegankelijker zijn(en ook aantrekkelijker).

    Het wordt dan ook tijd dat de activiteiten en de voorzieningen binnen de stadsgracht, naar buiten de grachten gebracht worden, en dat er in de binnenstad weer geademd kan worden.

    De bouw van appartementencomplexen (zoals bijvoorbeeld van Maxx vastgoed) in de binnenstad, dat is toch een onbezonnen zaak? Waar moeten die mensen hun auto laten, of die van hun visite?
    Het stadhuis dat voor iedere Zwollenaar bereikbaar moet zijn, is evenmin goed te bereiken. Nauwe steegjes, en amper parkeerruimte. Ook al zo’n gemiste kans.

    Daarnaast….. wat heeft de Zwolse binnenstad de mensen nu werkelijk te bieden?
    De Fundatie heeft nog wel wat aardige tentoonstellingen die nationaal aandacht krijgen, het stedelijk museum is daar en tegen een droeve gebeurtenis.
    Ook het horeca aanbod is veelal hetzelfde en lijkt allemaal uit dezelfde periode te komen qua interieur. Ik vind het erg jammer dat er in Zwolle zo weinig durf en lef is.

  15. @Ingrid
    Ha ha ha. Je doelt natuurlijk op Henkie Tramtunnel. Eens, die Xenos is een lelijke puist in onze stad. Ik stel dan ook maar voor dat ze hier beginnen te boren.

    Maar serieus: Laten we hopen dat een paar plaatselijke politici dit idee serieus nemen. Het mes snijdt hier aan twee kanten.

  16. Bron:De Stentor
    Tramlijn van station Zwolle naar Oosterenk lijkt serieuze optie
    door Frans Ebeltjes. zaterdag 20 september 2008
    ZWOLLE – Na de ‘vertramming’ van het Kamperlijntje tussen de stations Kampen en Zwolle, zou een goede optie zijn de tramlijn in Zwolle door te trekken naar bedrijventerrein Oosterenk. Deze mogelijkheid dook gisteren opnieuw op tijdens een bijeenkomst waarbij provincie, gemeente en ondernemers van Oosterenk het convenant mobiliteitsmakelaar ondertekenden.

    De mobiliteitsmakelaar, die in de persoon van Gerard Fidom overigens al een aantal maanden aan het werk is, onderzoekt in samenwerking met alle daar gevestigde bedrijven en instellingen de mogelijkheden om de bereikbaarheid van Oosterenk en de parkeerdruk in zo goed mogelijke banen te leiden. Naast allerlei andere methoden om de mensen uit de auto te krijgen, speelt het openbaar vervoer daarin een belangrijke rol. Oosterenk, met daar ook het Isala ziekenhuis en het stadion, is nog niet helemaal vol. Straks werken er dagelijks zo’n 15.000 mensen en moeten er duizenden bezoekers heen en weer vervoerd worden. Het gebied wordt daarmee een van de grootste en drukste bedrijvigheidsgebieden van Overijssel, zo liet gedeputeerde Job Klaasen gisteren nog maar eens optekenen. Hij roemde de samenwerking die overheden en bedrijfsleven hebben ontwikkeld rond het project mobiliteitsmakelaar en de voorbeeldfunctie van Zwolle hierin. Het realiseren van een tramverbinding met het station werd door de gedeputeerde ‘een droom’ genoemd. Hoewel serieus in optie, werd er niets gezegd over de termijn of de route die de tramlijn zou moeten krijgen. Verkeerswethouder Janco Cnossen noemde wel de verbreding van economische slagader A28 concreet als noodzaak om de ‘geweldige aanslag op de infrastructuur’ te kunnen pareren.

  17. Lekker handig zo’n transferium bv. op Hessenpoort als je uit Stadshagen komt of een langs het Kamperlijntje in Stadshagen als je uit Zwolle-Zuid of Berkum komt.
    Er is ruimte genoeg in de Zwolse binnenstad om grootschalige kwaliteitswinkels zoals de Bijenkorf en Sara aan te trekken maar dan moet de wil bij het gemeente bestuur aanwezig zijn om daar plekken voor te zoeken en dit niet overlaten aan snel willen scorende projectontwikkelaars.
    Parkeren kan onder de stadsgracht, daar is plaats genoeg.
    Concentratie van winkels en vermaak in het centrum is een van de peilers waarop een stadshart gebouwd is, door een onderdeel hiervan naar elders te verplaatsen zal dat tot verpaupering van beiden leiden.
    Voorbeelden hiervan zijn overal op de wereld aanwijsbaar.

  18. uh…en een gebrek aan grootschalige landelijke winkelketens zijn hier de oorzaak van…

    En zwolle moet ook nog groeien, mag er eerst wel eens wat anders gebeuren met het centrum.

  19. Waarom steeds weer die auto? Auto’s horen wat mij betreft niet thuis in een historische binnenstad, en dus ook niet in deze discussie. Zwolle groeit, maar de binnenstad wordt er niet bereikbaarder op; kies daarom voor de typen vervoer waarmee je de binnenstad wel kunt bereiken! De auto laten we lekker op een transferium aan de rand van de stad, en verder gaan we met de OV-fiets of met de bus.

  20. ben net terug uit Haarlem (winkelstad 2009) en wat me daar opvalt zijn de vele kleine leuke winkeltjes die niet van een grote keten zijn. Deze zouden in Zwolle nooit overleven!
    In Haarlem ergerde ik me aan de auto’s in het centrum en dat heeft zwolle mooi wel beter voor elkaar!
    Zolang het voor mij duurder is om met het gezin met de bus te gaan dan met de auto is het centrum van Zwolle niet echt interessant! waarom niet meer op zaterdag een euro voor een retour met de bus?
    Waarom die hoge parkeertarieven?
    waar blijft die tram?

  21. Ik ben van mening dat je met de huidige middelen en locaties iets goeds moet doen. Het busretourtje standaard op een euro zetten (zie gerald), de P-plaats bij de IJsselhallen inrichten als Transferium en als Hedon mogelijk plat gaat daar investeren in een behoorlijk P-dek. De P-plaats bij het provinciehuis was al eeen goede zet.

  22. Zwolle is veel te klein voor P+R. Feitelijk is alleen de laatste kilometer echt problematisch op drukke dagen. Zoals de eerste poster terecht opmerkt is het centrum en de omliggende infrastructuur de afgelopen 50 jaar amper verbeterd en niet berekend op het huidige inwonertal en regiofunctie.

    En auto’s komen er amper in het centrum. De meeste parkeergarages liggen maar net binnen de gracht. Het Zwolse centrum is meer dan autoluw genoeg.

  23. Nu willen ze de vrijdagmarkt inkrimpen .De grote Markt en Kerkplein zou moeten verdwijnen???Met het standwerkersconcours (zat in de jury) hadden ze het over een commissie om te kijken naar de markten,ze vroegen of ik er oren naar had om er in te zitten.Nooit wat van weer gehoord.Vroeg Dannenberg van de week hoe het ging ,de ambtenaren keken er nog na.We zijn toch al weer een half jaar verder en ambtenaren zien alles van achter hun desk.Laar er eens mensen kijken die jarenlange ervaring hebben en die ook bereid zijn in andere steden te kijken.Een oplossing zeg ik op voorhand al zal bijzonder moeilijk worden.Maar die komedie om er boerenmarkten en thema markten van te maken is waardeloos.Trouwens de voorbeelden van Jaap spreken mij persoonlijk wel aan

  24. Ik zie het probleem niet echt. Het kost me weinig moeite om het centrum te bereiken, zowel per auto als per fiets. Kan me niet voorstellen dat het zoveel moeilijker is als je van buiten Zwolle komt.

    Op zich ben ik wel voorstander van de Groningen variant met een soort transferium. Vraag me alleen wel af hoever je moet gaan in de ontwikkeling van een transferium terwijl het in feite alleen op zaterdag intensief gebruikt gaat worden.

  25. helemaal waar ‘zwolle heeft te weinig panden voor grootschalige winkelketens’ Lees Zara en Bijenkorf etc etc. Tuurlijk zijn kleine winkeltjes erg leuk maar de ‘grote jongens’ horen en ook bij en trekken blijkbaar veel publiek. Probleem: waarom bouwen we alleen maar winkels met daarboven woonruimte? Deze ruimte had beter als winkelruimte ingericht kunnen worden. Zijn we ook meteen van het probleem af dat bewoners niet kunnen parkeren!;) (het oude pand van Perry sport is hier zo’n voorbeeld van, had makkelijk een Zara kunnen zitten)

  26. Ben het helemaal met observer eens.

    De markt, die willen ze al jaren graag weg hebben, eerst voor terrasjes nu voor…?

    Kijk eens naar die prachtige markt in GRONINGEN EN ENSCHEDE.

  27. Ik begrijp het probleem ook niet echt. Ik kan in Zwolle betrekkelijk eenvoudig met de auto naar het centrum. Parkeren net buiten of binnen de gracht is vaak geen enkel probleem (Noordereiland, Eiland, Burg. v Rooyensingel, voorheen bij de Leen Bakker, straks bij het Willemsplein, Diezerpoort of dat kleine parkeerplaatsje er vlak achter) en doordat het centrum zo klein is kan je overal snel heen lopen.

    De vergelijking die steeds met Groningen gemaakt wordt moet wel genuanceerd worden. Van die P+R plekken maken voornamelijk dagjesmensen gebruik die van ver komen. Mensen uit de nabije omgeving van Groningen gaan echt niet zo omslachtig naar het centrum toe, dat zal in Zwolle niet anders zijn met het verschil dat er in Zwolle minder dagjesmensen komen. Ook is het centrum van Groningen per auto 100x slechter bereikbaar dan dat van Zwolle. Het is van groot belang dat er veel parkeervoorzieningen komen rondom de stadgracht. De geplande voorziening aan het nieuwe Willemsplein is daarom erg belangrijk omdat er aansluitingen zijn op de A28.

  28. Op zaterdag is het loeidruk in de binnenstad van Zwolle. En wij gaan ook regelmatig met de (stads) auto naar het centrum, parkeren op het noordereiland of de garage bij de friese wal/dijkstraat. En ook wij hebben geen enkel probleem om te parkeren of om in de binnenstad te komen. Gaat het parkeerprobleem dan niet specifiek over de problemen bij het maagjesbolwerk?

    Als oplossing de parkeerplaatsen bij achmea gebruiken als parkeerplaats en vanuit daar met een (zeer goedkope) pendelbus naar het centrum.

  29. @Edwin
    Eind volgend jaar wordt de parkeergarage Noordereiland opgeheven. De parkeergarage Friese Wal / Dijkstraat is bestemd voor woningbouw. De geplande parkeergarage op de Pannekoekendijk gaat onder druk van de bekende Zwolse projectontwikkelaar niet door en in de binnenstad zijn al of worden honderden parkeerplekken opgeheven.
    Nu al komen er vele mensen op de koopdagen niet naar Zwolle omdat door eigenwijsheid van de Zwolse stadsbestuurders het verkeer op de gehele binnenring constant vaststaat, komt men niet snel tot het plannen van nieuwe parkeerplekken rond de binnenstad dan zal Zwolle zeer spoedig afvallen als winkel en uitgaanscentrum met alle gevolgen van dien. Met de auto ben je binnen de kortste keren in een wel auto vriendelijke winkelomgeving.

  30. En kerkgangers plaatsen hun fiets op zondag in de kerk, nieuwe optie voor fietsparkeren? Kwartje per kaartje dat ten goed komt aan de kerk.

  31. Laat mij ook een duit in het zakje doen.
    Ik herken veel van wat ik hier lees. Knelpunten kun je niet 1,2 3 oplossen. Hadden we het eerder kunnen voorzien? Ik vraag het me af.
    In de discussie over de ontwikkeling van de binnenstad vind ik de volgende punten van belang ter overweging.
    1. wil een stad een groot sociaal hart hebben, dan vraagt dat een sterke economie. Een goede en mooie binnenstad is dus niet alleen belangrijk voor de bezoekers, maar ook voor de economie van Zwolle
    2. de bereikbaarheid kan inderdaad als problematisch worden ervaren. Dat geldt vooral aan de kant van het Maagjesbolwerk. De wachtmogelijkheid is te kort en frustreert het doorgaande verkeer.
    3. transferia kunnen, mits op de goede plek aangelegd, voor verlichting zorgen. Het je verplaatsen van een transferium naar de binnenstad moet iets aantrekkelijks hebben. Watertaxi wellicht.
    4. Er moeten aan de rand van de stad meer parkeerfaciliteiten komen. Ik reken op het Katwolderplein. Behoud van het Noordereiland kent als probleem de ernstig vervuilde ondergrond, vanwege de gasfabriek, die daar heeft gestaan.
    5. de appartementen bij Schaepman gaan voorlopig niet door. Wat mij betreft is het meer dan het overwegen waard om te onderzoeken of dat de plek kan zijn voor grootschalige winkelbedrijven als de Bijenkorf e.a.. Met de mogelijkheid van een grote parkeergarage. Geeft aantrekking op de binnenstad, die vandaar uit gezien binnen handbereik is.

    Wat mij betreft meer benaderen vanuit hoe we een ideale binnenstad zien en wat minder vanuit de huidige structuur

  32. Beste John,
    Vaak zijn wij het niet eens met elkaar maar door bovenstaand stuk gloeit er weer enige hoop bij mij op.
    Toch moet ik enkele kanttekeningen plaatsen.
    Knelpunten kun je wel 1,2,3 creëren. Bij de bouw van het Maagjesbolwerk waren de inspraak mogelijkheden zeer beperkt, ondanks dat is de gemeente vele malen gewezen op de problemen veroorzakende kruising met de parkeergarage. Maar de deskundigen van de gemeente waren een andere mening toegedaan.
    Men had het dus zeker kunnen weten.
    Transferia worden in andere steden ook maar zeer matig
    benut en een watertaxi is misschien leuk voor Walibi maar de ervaring elders in het land geven geen positief beeld tot enige oplossing.
    Het Katwolderplein is wel in visie maar aan bouwen is men nog lang niet toe laat staan dat deze garage klaar is voor 31 december 2011 wanneer het Noordereiland gesloten wordt.
    Na de grondsanering van het Noordereiland zou daar alsnog parkeergelegenheid geschapen kunnen worden opdat de winkels op het Eiland en de Weeshuisstraat niet aan verpaupering ten onder gaan.
    Alhoewel de Schaepmanlokatie geen A locatie is zou door het creëren van een onderwatergarage in de achtergracht ook dit stuk binnenstad beter bij het centrum getrokken kunnen worden en is er inderdaad een mogelijkheid voor grootschalige winkelbedrijven.
    Daarbij moet aangemerkt worden dat Zwolle allereerst zit te wachten op kwaliteit hoge bedrijven, een voorbeeld is inderdaad de Bijenkorf.
    Concentratie van winkel en uitgaansgelegenheden in het centrum moet een hot item zijn voor de komende raadsperiode.

  33. Ik ga zelf op zaterdag liever niet naar de stad omdat de parkeerplaatsen afgeladen zijn met boertjes van buiten,drammerige babyboomers en te veel sjokkende dikke lippen.
    Moet ik er echt heen dan ga ik lekker doordeweeks en zet ik mijn auto op het eiland want van een klein stukje lopen wordt je echt niet moe.
    Moet je ook eens proberen, LOPEN !

  34. Bericht door Zwolleeder, op 23 februari 2010 om 15:17
    Ik ga zelf op zaterdag liever niet naar de stad omdat de parkeerplaatsen afgeladen zijn met boertjes van buiten,drammerige babyboomers en te veel sjokkende dikke lippen.
    Moet ik er echt heen dan ga ik lekker doordeweeks en zet ik mijn auto op het eiland want van een klein stukje lopen wordt je echt niet moe.
    Moet je ook eens proberen, LOPEN !

    Volgens mij moet iedereen lopen vanuit de parkeergarage naar de stad, we hebben namelijk nog steeds geen drive in binnenstad. 😉

  35. Dus eigenlijk moet iedereen lopen om bij de winkels te komen. Dus ik begrijp je opmerking niet helemaal.

    want van een klein stukje lopen wordt je echt niet moe.
    Moet je ook eens proberen, LOPEN !

  36. De enige goede oplossing:

    e stad inrichten zoals het in 1800 was, mooi als toeristisch vestingstadje.
    En dan het station verplaatsen naar lokatie ijselhallen,
    en daaromheen over de voorstenpoort een megacentrum bouwen, voor alle grote winkeketens.
    En inde gezellige knusse stad unieke kleine winkeltjes (geen ketens)… een mooi shuttle dienste tussen de twee, en iedereen is blij.

Reacties zijn gesloten.