Zwolle – Komende weken staat de gemeenteraad en ook het college voor een aantal zware opgaven, wanneer we spreken over het maken van keuzes, om te komen tot de noodzakelijke bezuinigingen, die er voor moeten zorgen dat de gemeentelijke begroting vanaf 2012 op orde is. Swollwacht voorziet meer financieel zwaar weer dan dat er to nu toe al geconstateerd is, en wil alle hens aan dek voor de gemeente Zwolle. De lokale partij gaat aan het college een aantal vragen stellen.
Swollwacht: "Tijdens de perspectiefnota moet er voor 2012 en verder voor minimaal 11 miljoen aan bezuinigingen ingeboekt worden. Met de kennis van nu weten wij inmiddels ook dat het niet bij deze 11 miljoen euro zal blijven voor 2012 en verder, maar dat er meer pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden om de begroting kostendekkend te krijgen. De te maken keuzes zullen zeer waarschijnlijke een grote weerslag hebben op de stad en onze goede sociale infrastructuur." Naast het snoeien zal er naar de mening van Swollwacht ook gekeken moeten worden naar slimmere mogelijkheden om geld te verdienen, zoals doorlichting en optimalisatiemogelijkheden binnen de grote projecten te benutten. Daarnaast is Swollwacht ook van mening, dat er gekeken moet worden naar het versneld laten inlossen van openstaande vorderingen op onterecht verstrekte bijstandsuitkeringen.
In een krantenartikel stond vermeld dat het saldo eind 2008 op openstaande vorderingen maar liefst 10 miljoen euro was.
– Wat is in 2010 het gemiddelde landelijke percentage van de vorderingen n.a.v. onterechte betalingen in de gemeente grootteklasse waar Zwolle onder valt?
– Hoe hoog is het bedrag aan openstaande vorderingen 31 december 2010 n.a.v. onterechte betalingen in de gemeente Zwolle?
– Is er inmiddels (of wordt er momenteel) ook gekeken naar nieuwe vormen van incassoprocedures waardoor de ten onterechte verstrekte gelden wellicht versneld kunnen worden ingevorderd?
– Welke wettelijke mogelijkheden om versneld in te vorderen worden er thans niet gehanteerd?
– Zijn er alternatieve mogelijkheden te hanteren, waarin kwijtgescholden fraude gelden worden omgezet in een verplichte maatschappelijke bijdrage?
– Bent u met ons van mening dat er nader preventief beleid ontwikkeld moet worden om het frauderen met bijstandsuitkeringen te ontmoedigen?
– Zo ja, welke wettelijke mogelijkheden kunnen hierin een rol vervullen?
– Zo nee, wat is hier de reden van?
Ik ga ff ouderwets tellen:
10 miljoen negatief als gevolg van uitkeringsfraude (niet te innen: -kale kippen theorie-).
12 miljoen als doelstelling van algemene gemeentelijke bezuinigingen.
13.8 miljoen SoZaWe tekort.
Die 10 miljoen fraudegelden zullen wellicht al lang als zodanig op de lijst staan en mogen we misschien optellen bij de rest?
Het bedrag is kennelijk nu ineens ook duidelijk, of is dit netto gepresenteerd en achteraf ook anders zoals de eerst voorgeschotelde 4,2 miljoen tekort van Sozawe wat netto iets hoger uitbleek te vallen (13.8 ).
Dan is het 25,8 of 35,8 miljoen. U mag kiezen, maar in beide gevallen heeft de gemeente Zwolle een probleem wat ongetwijfeld over de hoofden van personeel, inwoners en hulpbehoevenden zal gaan.
Het bewijst alweer dat ambtelijke bestuurders spreekwoordelijke ambtenaren zijn en de naam hoog houden.
Het kan zo simpel zijn, hou een huishoudboekje bij en kijk ook een beetje vooruit.